Nieuws
AGC Heerlen
Yves Deleye

Op 21 december is de laatste werkdag van de 85 werknemers van AGC Heerlen. Waar is het misgegaan? ‘Heerlen was geen succesverhaal; de kroniek van een mislukking’, zegt AGC-directeur Yves Deleye in een exclusief interview met Glas in Beeld over de sluiting van deze vestiging. ‘Er zijn meerdere interne en externe factoren die meegespeeld hebben Allereerst waren er personele problemen. Er zijn slechts heel weinig mensen van AGC Westland naar Heerlen overgestapt, waardoor er al moeilijkheden waren bij de competentieoverdracht. Bovendien startte VDL Nedcar in die periode met een massale wervingscampagne waardoor we zelfs personeel kwijtraakten in de fabriek van Heerlen tegen voorwaarden waar de glassector niet aan kan tippen. We hadden wel de machines, niet de mensen. Het wrange is dat Nedcar nu juist heeft aangekondigd 1.000 à 1.500 mensen te moeten laten gaan, maar die aankondiging komt voor ons te laat.’

In het interview met Glas in Beeld geeft Deleye ook aan dat er vertragingen en industriële moeilijkheden waren bij de oplevering van de automatisering. Onder meer het shuttlesysteem van AGC Heerlen die de glasvoorraad linkt aan de productie, functioneerde niet optimaal. Deleye: ‘De vertragingen hebben lang de zaak dermate vertroebeld dat we ook op het vlak van de informatica niet de slag konden maken die noodzakelijk is om efficiënt te kunnen produceren. Denk dan vooral aan de snijoptimalisatie. Complexe materie en een belangrijk element in de slechte prestaties. Omdat de basis niet goed functioneerde , zijn er ook investeringen opgeschort die nog nodig waren om meer high end producten te kunnen bieden. Dan kom je in een negatieve spiraal terecht. Om rendabel te zijn in het middensegment met zijn kleinere marges moeten er hogere volumes gedraaid worden en daar is deze fabriek niet op voorzien.’

Lees het volledige artikel in Glas in Beeld 6 – 2018 die deze week verschijnt. Nog geen abonnee? Vraag hier een proefexemplaar op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.