Ga naar hoofdinhoud

Flexibele zonnecellen in geluidsschermen

Enorme potentie zonnestroom

De ruimte die de infrastructuur voor de opwekking van zonne-energie biedt, is gigantisch. Dat stelt onderzoeksorganisatie Solliance Solar Research. België, Duitsland en Nederland zijn verbonden via een wegennetwerk met een lengte van zo’n 1 miljoen kilometer. Deze wegen bieden tezamen met het straatmeubilair, zoals vangrails en geluidsschermen, een enorme potentie voor zonnestroomproductie met flexibele zonnecellen. De opmars van de elektrische auto en intelligentie verkeerssystemen biedt daarbij de mogelijkheid tot het lokaal gebruiken van de decentraal opgewekte zonne-energie.

Budget van 5,7 miljoen euro

Om deze enorme potentie te benutten heeft een regionaal consortium van meer dan twintig kennisinstellingen, wegbeheerders en bedrijven het startschot gegeven voor het Europese samenwerkingsproject ‘Rolling Solar’. Met een budget van 5,7 miljoen euro gaat het consortium de integratie van dunne filmzonnecellen in de infrastructuur mogelijk maken. Het doel? Dunne filmzonnecellen op grote schaal integreren in autowegen en fietspaden, maar ook in vangrails en geluidschermen.  Het Rolling Solar-project, dat drie jaar duurt, wordt uitgevoerd in het kader van het samenwerkingsprogramma Interreg V Euregio Maas-Rijn. Er is financiële ondersteuning vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, de provincies Noord-Brabant, Vlaams-Brabant, Vlaams-Limburg en Luik en het Nederlands ministerie van Economische Zaken.

‘De tot op de dag van vandaag gedemonstreerde voorbeelden van zonne-energie in de infrastructuur, zoals de integratie van kristallijn siliciumzonnecellen in fietspaden, zijn nog relatief kostbaar’, stelt Peter Toonssen, programmamanager bij Solliance. ‘Niet alleen vanwege de lage productievolumes, maar vooral ook vanwege de materialen die gebruikt moeten worden om dit type zonnecellen te beschermen. Binnen Rolling Solar gaan we die kosten verlagen door gebruik te maken van dunne filmzonnecellen die niet alleen flexibel, maar ook minder kwetsbaar zijn. Als onderdeel van het project zullen er diverse praktijkproeven uitgevoerd worden om over drie jaar levensvatbare business-concepten voor dunne filmzonnecellen in de infrastructuur te presenteren.

35.000 kilometer aan fietspaden

Toonssen wijst erop dat dunne filmzonnecellen kunnen worden geproduceerd op flexibele materialen met een lengte tot wel enkele honderden meters. In de Euregio Maas-Rijn zijn bovendien industriële bedrijven en clusters aanwezig die de zonnecellen geschikt kunnen maken voor roll-to-rollproductie waardoor de zonnecellen daadwerkelijk vanaf rollen geïnstalleerd kunnen worden.

De potentie om de producten te vermarkten is zoals gezegd groot. Toonssen: ‘Als men bijvoorbeeld zonnecellen integreert in het totale Nederlandse fietsnetwerk – circa 35.000 kilometer groot – zou dat een jaarlijkse zonnestroomproductie van 15 terawattuur mogelijk maken. Dit komt neer op een CO2-reductie van 500 miljoen ton per jaar.’

Schrijf je in voor de Glas in Beeld nieuwsbrief

Ontvang elke week uit het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen uit de glassector in je mailbox.
Sluit je aan bij ruim 3.500 professionals en mis niets!

Gerelateerd

CAO Vlakglas: salarisschalen bekend

De salarisschalen voor de CAO Vlakglas 2025 zijn bekend. Hieronder kun je ze downloaden. De tekst voor de nieuwe CAO…

Zero-emissiezones: ontheffing voertuig met (glas)resteel

Voor niet uitstootvrije bedrijfsbussen met (glas)resteel is een (voorlopige) ontheffing mogelijk voor de toegang tot zero-emissiezones. Dit ongeacht de leeftijd van…