Nieuws
Technovation Center

‘Glas creëert emotie tussen mensen en hun omgeving’. Deze openingszin van de presentatie van het Technovation Center van AGC in Gosselies (B) geeft aan op welke wijze de fabrikant de ontwikkeling van glas ziet. Niet alleen ‘innoveren om te innoveren’ maar nieuwe producten ontwikkelen vanuit de functionaliteit en esthetische mogelijkheden. Altijd gericht op duurzame toegevoegde waarden voor de mens.

De route via Antwerpen en langs Brussel is zeker in de spits een uitdaging, maar eenmaal in Gosselies wacht een interessant bezoek waar meerdere mensen enthousiast aan bijdragen. Marketing Manager Marc Donkers van AGC Glass Nederland is om de drukte te ontwijken de avond voorafgaand aan het bezoek in een hotel gedoken. Voor mij is ‘vroeg op’ het devies en zo zit ik zelfs nog voor Donkers en onze gastheer Alex Caestecker van AGC Glass Europe aan de koffie. Caestecker is New Business Development en Product & Program Manager Fineo. Andere AGC’ers die bijdragen aan het dagprogramma zijn Nadia Jacobs (R&D Coördinator), Tanguy Timmermans (Halio Façade & Building Performance Specialist) en Thomas Biquet (Head of Virtualization Department).

Toegevoegde waarde

De regio Charleroi heeft een lange historie met glas en de keuze voor deze locatie 70 kilometer ten zuiden van Brussel is dan ook niet toevallig. In de negentiende en vroege twintigste eeuw waren er de grootste industriële producenten ter wereld gevestigd met onder meer glasproductie als belangrijke activiteit. In het Technovation Center zijn 284 personen werkzaam. In Lauenförde (D), waar zich de coatinglijn van AGC-Interpane bevindt, houden nog eens 35 mensen zich continu met glasontwikkeling bezig.

Het Japanse AGC is wereldwijd actief en heeft glas, chemicaliën en elektrotechnische componenten als productgroepen. De ontwikkelaars richten zich op acht activiteiten: glassmelten, architectonische producten en processen (lamineren en harden), oppervlaktebehandeling, elektronica, design & innovatie, antennes en onderzoeksanalyse, schade & testen en automotive. Uitgangspunt is altijd het vergroten van toegevoegde waarde in balans met duurzaamheid. Concrete glasgerelateerde uitwerkingen hiervan zijn te vinden in autonoom rijdende voertuigen, duurzame gebouwen, design, dynamische oplossingen, antireflecterend glas en displaytechnologie.

In de jongste uitgave van Glas in Beeld, die deze week verschijnt, uitgebreid aandacht voor AGC’s Technovation Center. Nog geen abonnee? Vraag hier een proefexemplaar op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.