De onverwachte opleving van de Duitse economie biedt niet alleen kansen voor Nederlandse bedrijven, maar kan ook perspectieven scheppen voor Nederlandse werknemers die de stap naar de oosterburen willen wagen. Dit concludeert de Nederlands-Duitse Handelskamer (DNHK) uit recente prognoses over de Duitse arbeidsmarktontwikkeling.
‘Er is geen massavlucht richting Duitsland te verwachten', zegt Christian Pick, hoofd personeelsbemiddeling van de DNHK. ‘Al heeft ook het buurland nu met het algemene gebrek aan vakkrachten te kampen en zijn de voorwaarden voor Nederlanders over het algemeen aantrekkelijk.' Niet alleen het handwerk is op zoek naar goede werknemers. Ook de bouwbranche, de machinebouw en de auto-industrie hebben behoefte aan meer personeel. Alleen al de mkb-bedrijven in Duitsland zullen tot eind 2010 circa 100.000 nieuwe banen creëren. Circa 86 procent van de ondernemingen met minder dan 500 werknemers wil volgens recent onderzoek de komende jaren hun personeelsbestand uitbreiden. De Duitse beursgenoteerde ondernemingen zoeken bij elkaar 10.000 mensen.
In tegenstelling tot de bijna vijf miljoen werklozen die in Duitsland nog maar een jaar geleden werden geprognosticeerd, is er nu sprake van een ‘Jobwunder'. Het komend najaar reeds verwachten experts een werkloosheidscijfer onder de drie miljoen. In augustus 2010 daalde het cijfer licht met 4000 mensen tot 3,18 miljoen. Dit zijn echter al 283.000 werklozen minder dan een jaar eerder. Alleen al voor ingenieurs zijn er in Duitsland zo'n 60.000 vacatures. ‘Op dit gebied bestaan echter ook in Nederland zeer goede mogelijkheden voor kandidaten', oordeelt Pick. Interessant is de Duitse arbeidsmarkt voor Nederlanders vooral op de gebieden sales en customer services, concludeert de expert van de Handelskamer. ‘Werknemers kunnen in Duitsland internationale werkervaring op doen en de Duitse taal op zakelijk niveau verbeteren. Vooral in sales functies bestaan voor Nederlandse werknemers goede mogelijkheden om in Duitsland aan de slag te gaan. Duitse bedrijven kennen het verkooptalent en de uitstekende communicatieve vaardigheden van Nederlanders. Zo worden deze graag ingezet om internationaal zaken te doen en de Benelux-markten te verzorgen.' Een goede beheersing van de Duitse taal is daarbij wel altijd noodzakelijk. ‘Als sales medewerker is het in sommige gevallen voldoende om mondeling in het Duits capabel te zijn. Hoe technischer het beroepsveld echter is, des te belangrijker wordt de schriftelijke beheersing van de Duitse taal.' Meer informatie: www.dnhk.org