Nieuws
RI&E-verplichting

Het bestaan van de wettelijk verplichte risico-inventarisatie en –evaluatie (RI&E) is bij veel bedrijven onbekend. Om dit te veranderen is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) een communicatiecampagne gestart om de bekendheid van de RI&E-verplichting te vergroten.

Vooral kleine ondernemingen hebben vaak geen RI&E. De campagne die al enkele weken loopt, is onderdeel van het Meerjarenplan om de naleving van de RI&E te verbeteren. Radio, online en (vak)media worden tijdens deze campagne ingezet om het bewustzijn van de RI&E onder ondernemers te vergroten. Ondernemers worden bewust gemaakt van arbeidsrisico’s en uitgenodigd om direct aan de slag te gaan met het opstellen van een RI&E. De RI&E is namelijk een belangrijk hulpmiddel om arbeidsrisico’s in kaart te brengen én op te lossen. En dat levert weer een belangrijke bijdrage aan gezond en veilig werken. SZW trekt met veel partijen op voor deze campagne. Onder meer Arboplatform SER, het Verbond van Verzekeraars, de Kamer van Koophandel en Ondernemersplein zijn betrokken en besteden aandacht aan de campagne RI&E-verplichting.

De vlakglassector beschikt over een branche-RI&E. Die is gefinancierd door FNV Bondgenoten en CNV Vakmensen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.