Nieuws
Beglazing Trendmonitor

Marktdata.nl heeft een uitvoerige analyse uitgevoerd van de online oriëntatie en interesse van de Nederlandse consument met betrekking tot woningbeglazing en woningverduurzaming. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in de onlangs verschenen Beglazing Trendmonitor 2021. Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woningverduurzaming blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 46.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar beglazing. Ruim 82 procent van het zoekvolume van soorten beglazing voor in de woning heeft betrekking op dubbel glas. Op de tweede plaats staat triple glas met een aandeel van 13,8 procent in het zoekvolume. Het rapport is online te bestellen en kost 495 euro.

Analyse Google big data

De Beglazing Trendmonitor brengt de online consideration-fase van de customer journey in beeld (interesse en afweging). Dit gebeurt door middel van een analyse van Google big data over de afgelopen vier jaar (2017 t/m 2020). Waar zoekt men naar op het gebied van beglazing? Welke trends zijn er in het zoekvolume en wanneer zoekt men? Naar welke soorten beglazing wordt er gezocht? In de analyse is tevens het zoekvolume naar merken en leveranciers in kaart gebracht. Het rapport maakt de ontwikkelingen en trends inzichtelijk over de periode 2017-2019 en specifiek voor het jaar 2020, sinds het uitbreken van de coronapandemie. Het onderzoeksrapport telt 47 pagina’s op A4-formaat en is in kleurendruk en Nederlandstalig uitgevoerd. 

Online zoekgedrag naar glas

Omdat de consument internet meer en meer gebruikt in de oriëntatiefase, bieden statistieken over zoekvolumes inzicht in actuele ontwikkelingen van consumentenbehoeften. Het meten en monitoren van het online zoekverkeer levert objectieve informatie over waar de consument in is geïnteresseerd, naar zoekt en welke behoefte men heeft. Het zoekvolume kan niet zonder meer naar exacte verkoopcijfers worden vertaald maar het levert wel concrete informatie over de (veranderende) consumentenbehoefte.

Maandelijks 46.000 zoekopdrachten

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan woningverduurzaming blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 46.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar beglazing. En het zoekvolume naar beglazing is de afgelopen paar jaar sterk toegenomen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2017 nog 32.000 zoekopdrachten, in het jaar 2020 werd er maandelijks gemiddeld 63.000 keer gezocht naar beglazing.

Het zijn met name algemene zoektermen die een hoog gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten hebben. De consument start de oriëntatiefase veelal met een algemene zoekterm en focust zich vervolgens, naarmate het oriëntatieproces vordert, op meer specifiekere zoektermen. De zoekopdracht met het grootste zoekvolume over de afgelopen vier jaar is ‘dubbel glas’. Deze zoekopdracht behaalde een gemiddeld maandelijks zoekvolume van ruim 6.000 zoekopdrachten. In de ranglijst van meest gebruikte zoekopdrachten komen we met name soorten beglazing tegen.

Piek in november

Het zoekvolume van beglazing kent ieder jaar in het vierde kwartaal een piek. De consument zoekt vooral in november relatief veel naar beglazing. Deze maand vertegenwoordigt 10,4 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Ook de maand oktober scoort hoog met 9,9 procent van het jaarlijkse zoekvolume. Ten opzichte van het jaar 2017 is het zoekvolume naar beglazing in het jaar 2020 ruim verdubbeld.

Op zoek naar dubbel glas

Ruim 82 procent van het zoekvolume van soorten beglazing voor in de woning heeft betrekking op dubbel glas. Op de tweede plaats staat triple glas met een aandeel van 13,8 procent in het zoekvolume. Op de derde plaats vinden we enkel glas. In de jaren 2018 en 2019 nam de procentuele groei van triple glas aanzienlijk sterker toe dan dat van enkel en dubbel glas. In het jaar 2020 ontlopen de groeipercentages elkaar nauwelijks.

HR++glas

Naar welk soort beglazing qua HR-aanduiding wordt er het meest gezocht voor de eigen woning? Bij deze analyse is een onderscheid gemaakt in de verschillende HR-coderingen. Deze indeling is tot stand gekomen op basis van de meest voorkomende zoektermen. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een glassoort is een optelsom van alle verschillende zoekwoordcombinaties waarin de soort voorkomt. Uit de Beglazing Trendmonitor blijkt dat 97 procent van het zoekvolume van soorten beglazing voor in de woning betrekking heeft op HR++ glas. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Glas in Beeld: professioneel, technisch & inspirerend

Volg de ontwikkelingen in de glasbranche op het gebied van gebruik van vlakglas zoals: brandwerend-, energiebesparend- en veiligheidsglas.

Abonneer nu en ontvang 6 keer per jaar het vakblad Glas in Beeld.