Nieuws
ARLU

Een indrukwekkend nieuwbouwproject als ‘landmark’ langs de E403 autosnelweg van Kortrijk naar Brugge: dat is het nieuwe ARLU ‘epicentrum’ voor alles wat met het openen van deuren te maken heeft. Merken argenta en ROB hebben hiermee in het Belgische Ardooie voortaan één gezamenlijke uitvalsbasis onder één overkoepelende firmanaam. Belangrijk glasproduct is Arlu Divini, een glazen wandsysteem en binnendeuren met minimalistische ‘metaallook’ van aluminium profielen.

ARLU is onderdeel van de Belgische Renson groep onder leiding van CEO Paul Renson. Dit bedrijf is wereldwijd actief als fabrikant van ventilatie, zonwering en outdoor living.

Productie deurbeslag

In 2021 brachten Argent Alu en Louage & Wisselinck de merknamen argenta (voor alle binnenproducten) en ROB (als merk voor buitenoplossingen) definitief onder in de nieuwe koepelfirma ‘ARLU’. De baseline ‘Opening Doors’ bleef daarbij – net zoals beide merken – behouden. Dit betekent een eerste stap voorwaarts in de uitbouw van een sterk bedrijf dat gespecialiseerd is in alles wat met het openen van deuren te maken heeft. Anderhalf jaar na de start van de nieuwbouw nam ARLU ook z’n 4 hectare grote productiesite in Ardooie definitief in gebruik. Die bevindt zich langs de E403 autosnelweg tussen Kortrijk-Brugge op het bedrijventerrein Ter Vlucht en is uitgerust met een modern machinepark. Met de nieuwbouw was 16 miljoen euro gemoeid. In deze fabriek werken 100 mensen aan de productie van deurbeslag.

Landmark ARLU

Directeur Wim Waelkens: ‘Daar namen we het bestaande kantorencomplex van het vroegere Louage & Wisselinck al in gebruik sinds de overname in 2017. Toen duidelijk werd hoe we daar konden uitbreiden en er ons hoofdkantoor van maken, dachten we dan ook meteen na over de meerwaarde van een ‘landmark’ van maar liefst 103 meter langs de snelweg, in plaats van de oriëntatie van het bestaande complex op een rustige landbouwweg.’ Bovenop de reeds beschikbare 6.000 vierkante meter, lagen dan ook al snel de plannen op tafel om uit te breiden met 22.000 vierkante meter extra aan productie, magazijnen en burelen voor de operationele medewerkers, het maximum haalbare op die site. Waelkens: ‘Maar liever dan de achterkant van een productiehal, kreeg deze nieuwbouw – naast de voorgevel van de bestaande kantoren – een tweede voorgevel als eyecatcher langs de autosnelweg.’

Klaar voor verdere groei

Met de nieuwe fabriek en de naamsverandering zet Renson-dochter ARLU z’n ambitie voort om verder te blijven groeien. Het bedrijf verwacht de 36 miljoen euro omzet uit 2021 (waarvan de helft uit export) uit te bouwen tot 50 miljoen euro in 2026. Hoe? ‘Door dicht bij de markt te staan en kort in te spelen op de trends van morgen’, zegt Waelkens. ‘Die trends staan centraal in de ontwikkelingen en uitgebreide tests die we volledig in eigen huis doen. Denk aan de ‘Divina’ of de ‘Punch’ die kleinere woonoppervlaktes en ruimtes efficiënt en stijlvol opdelen. Of de gemotoriseerde binnenschuifdeuren waar we dit jaar nog mee uitpakken om ouderen in staat te stellen langer thuis te kunnen wonen. De ‘invisidoor 2.0’ en ‘Latent Pocket’ spelen dan weer in op snelheid van levering én plaatsing, aangezien onze partners alle onderdelen zelf op maat kunnen zagen.’

Trots op stap voorwaarts

Paul Renson (CEO Renson-groep): ‘ARLU zet verder waar het voor Renson als familiebedrijf in 1909 allemaal mee begon, namelijk: deurbeslag. Ik ben dan ook trots op deze nieuwe stap voorwaarts. Dat dat visueel nadrukkelijk in beeld is langs de autosnelweg is een meerwaarde voor de naambekendheid van ARLU.’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.