Nieuws

Bouwende partijen die rechtstreeks bij de fabrikant inkopen, doen dit vooral vanwege de betere kennis en deskundigheid en de betere prijzen. Ook de snellere levering van fabrikanten ten opzichte van andere distributiekanalen wordt als voordeel gezien. Dit blijkt uit onderzoek van BouwKennis. Handelaren zullen zich daarom moeten richten op het verbeteren van deze aspecten van hun dienstverlening. Bouwmaterialen vinden hun weg van de fabrikant naar de afnemer doorgaans via de tussenhandel; ook met vlakglas is dit de gangbare weg. Sommige fabrikanten verkopen hun product echter ook rechtstreeks aan de verwerker. Dit zet de marktpositie van de tussenhandel onder druk. Voor handelaren van bouwmaterialen is het daarom van groot belang te weten waarom professionele verwerkers de voorkeur geven aan directe inkoop bij de fabrikant, als zij deze mogelijkheid hebben. Om dit te achterhalen vroeg BouwKennis aannemers en installateurs die weleens bij de fabrikant inkopen, wat de voordelen hiervan zijn.

Het vaakst wordt als voordeel van directe inkoop bij de fabrikant genoemd dat hij meer kennis en deskundigheid heeft. Dit aspect wordt vooral door onderaannemers en hoofdaannemers B&U genoemd. Betere prijzen zijn ook vaak een reden om voor directe inkoop bij de fabrikant te kiezen. Een snelle levering is voor gemiddeld vier op de tien partijen een van de belangrijkste argumenten om direct bij de fabrikant in te kopen. Vooral onderaannemers noemen dit aspect. Deze partij voert relatief veel kortlopende projecten uit voor particulieren. Het belang van snelle levering is daarom groot. Van de installateurs die rechtstreeks bij de fabrikant bestellen, zegt 15 procent dat hieraan geen voordelen ten grondslag liggen. Voor slechts 3 procent van de partijen is direct inkopen bij de fabrikant noodzakelijk, omdat sommige producten niet verkrijgbaar zijn via de tussenhandel.  Aannemers en installateurs die direct bij de fabrikant inkopen, stellen vooral dat de fabrikant betere kennis en deskundigheid bezit. Indirect betekent dit dat de dienstverlening van de handelaar op dit gebied tekortschiet. De hoeveelheid nieuwe materialen en de complexiteit hiervan is de laatste jaren exponentieel gestegen. Handelaren hebben echter niet of niet genoeg geïnvesteerd om hun kennisniveau hierop aan te laten sluiten. Om haar positie in de markt te versterken, doen handelaren er wel goed aan hun investering in kennis fors te vergroten; anders lopen ze het risico verder achterop te raken, aldus Bouwkennis. Meer informatie: www.bouwkennis.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Glas in Beeld: professioneel, technisch & inspirerend

Volg de ontwikkelingen in de glasbranche op het gebied van gebruik van vlakglas zoals: brandwerend-, energiebesparend- en veiligheidsglas.

Abonneer nu en ontvang 6 keer per jaar het vakblad Glas in Beeld.