Nieuws

De in Franeker gevestigde glasverwerkingsfabriek Steinfort Glas is failliet, zo lezen we op de websites Franekeractueel.nl en faillisementsdossier.nl. Maandagmorgen zijn volgens beide sites alle honderd medewerkers door directeur Jan Anjema op de hoogte gebracht en naar huis gestuurd. In 2009 en 2010 vroeg Steinfort al deeltijd-WW aan. De onderneming schreef toen reeds rode cijfers. Steinfort staat van oudsher bekend als een van de meest geïndustrialiseerde producenten van bewerkt glas. Met het slijpen, harden, zeefdrukken en printen van vlakglas behoorde het bedrijf tot de top van Europa.

In een interview met Anjema, begin 2010 gepubliceerd in Glas in Beeld, vertelde de directeur hoe hij en mededirecteur/aandeelhouder Gerlof Reijneker de crisis te lijf gingen. De kop van het artikel was ‘Het is een wonder dat het bedrijf het heeft overleefd’ en maakte duidelijk waarom het bedrijf was overgestapt van massaproductie naar maatwerk. Anjema in 2010: ‘Steinfort is in de jaren negentig hard gegroeid, maar alles wat is verdiend, is in het bedrijf gebleven. Het was dan ook een financieel gezonde onderneming toen het in de problemen kwam. Het bedrijf miste de slag toen de massaproductie uit Nederland wegging. De vele repeterende opdrachten van de meubelindustrie en bouwmarkten verdwenen naar Turkije en China; in 2000 en 2001 viel op die manier bijna 30 procent van de omzet weg. Een uitzondering daar gelaten is in feite de complete meubelindustrie uit Nederland verdwenen. Daarentegen is het gebruik van glas in interieurs nog steeds een groeimarkt en daar spelen wij nu op in.’

Dat deed het bedrijf met investeringen op het gebied van printen van glas. Anjema tijdens het interview in 2010: ‘Sinds 2007 beschikken we over de eerste en enige digitale printer in Nederland voor het aanbrengen van keramische lak op glas, een techniek die niet duurder, maar wel duurzamer is dan printen op folie. In het verlengde daarvan hebben we in 2008 geïnvesteerd in een lamineerlijn. Meer bewerkingen onder één dak, maakt je flexibel. Zo flexibel dat we inmiddels verder gaan dan standaard kleuren voor keramische lakken. Een productiebedrijf is in ons land alleen handhaafbaar als je toegevoegde waarde biedt. Dat betekent voor ons technieken combineren en toepassingen slim maken. Onze printer speelt hierin een belangrijke rol. Steinfort stond, en staat, bekend als technisch hoogwaardig glasbedrijf dat massaproducten maakt. De buitenwacht weet niet, of te weinig, dat we complete glasgevels bedrukken. Zeefdrukken is een dure techniek: vanwege de instelkosten is het ondoenlijk een of twee unieke ruiten te maken. Met onze printer kan dat wel. Bovendien stelt hij ons in staat snel uit te monsteren. Als een architect een idee heeft en aangeeft ‘zo moet het worden’, kunnen we in no time voorbeelden maken. Is de keuze eenmaal gemaakt, dan zetten we onze conventionele lijn in. De methodiek verschilt, maar het resultaat is hetzelfde, mede omdat het beide keramische technieken zijn. Toen we de printer kochten, dachten we dit is het einde van de traditionele zeefdruktechniek; het is juist andersom: het is voor ons het begin geweest.’

Ook de laatste jaren bleef het bedrijf investeren in nieuwe producten zoals Kristallight, nam het deel aan beurzen zoals Gevel en 100% Design en vorige maand nog introduceerde het bedrijf een nieuwe divisie Glastechniek: Steinfort Glastechniek voor het tijdens glasprojecten begeleiden van opdrachtgevers en architecten. Het is de redactie nog niet bekend wie de curator is en of het mogelijk is Steinfort Glas in een andere of afgeslankte vorm door te zetten. Lees het hele interview uit Glas in Beeld nr. 1 – februari 2010 op de site van Glas in Beeld.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.