Productnieuws

In de OV Terminal in Den Haag (impressie: Benthem Crouwel Architekten) wordt voor de gevels SKN 165 II zonwerend glas van Glassolutions Saint-Gobain toegepast. Oskomera Group levert de stalen gevelconstructie inclusief beglazing en schuifdeuren. In totaal gaat het om 5.000 vierkante meter geveloppervlak, 400 vierkante meter plintgevel en dertig dubbele schuifdeuren. De gevels bestaan voor een groot gedeelte uit zonwerend hoogrendement glas en zijn winddicht en vandalismebestendig. In de grote gevels is SKN 165 II toegepast, de hardbare versie van deze selectieve zonwerende beglazing. Het glas kent een opbouw in diverse varianten. De meest gebruikte kent een 8 millimeter geharde buitenruit, een Argon gasgevulde spouw (15 mm) en een 88.2 gelaagde binnenruit. Bij andere versies is een bredere spouw toegepast, tot 24 millimeter, en ook de binneruit varieert van 44.2 tot 1010.4. In alle versies is een zwarte spacer gebruikt. De Ug-waarde van het glas is 1,1 W/m2K, de g-waarde is 33, terwijl de Tl 60 procent is.

Voor de plintgevels en schuifdeuren is gezeefdrukt glas gebruikt. Ook hier gaat het om SKN 165 II maar nu met een 8 millimeter geharde buitenruit, een Argon gasgevulde spouw (15 mm) en een 1212.2 gelaagd geharde binnenruit, vlak mat geslepen KGN. De schuifdeuren zijn gemaakt van SKN 165 II gelamineerd met Planilux (88.4). Verder is ook geëmailleerd glas gebruikt. Het glas is geleverd door Saint-Gobain Glassolutions Eindhoven. Vanwege de grote glasafmetingen (2.714 x 3.795 mm), en dan met name een breedtemaat die groter is dan 2.7 meter, is het glas geproduceerd bij Glassolutions Eckelt Glas in Steyr, Oostenrijk.

De ontwikkeling van het stationsgebied Den Haag Nieuw Centraal maakt deel uit van het Nieuwe Sleutelproject (NSP) Den Haag in opdracht van de gemeente Den Haag, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Nederlandse Spoorwegen, NS Stations en ProRail. De nieuwe OV terminal brengt al het openbaar vervoer bij elkaar in één gebouw. Oskomera Group werkt voor hoofdaannemer Strukton aan dit grootschalige bouwproject. De nieuwe OV terminal wordt een knooppunt voor bus, tram, RandstadRail en trein. In het ontwerp van Benthem Crouwel Architekten is rekening gehouden met de eisen en wensen van de toekomst: het aantal kantoren wordt uitgebreid, de winkels worden gemoderniseerd. Tijdens de verbouwing schuiven de huidige winkels en kiosken steeds door van en naar de tijdelijke winkelunits middenin de stationshal. Uitgangspunt bij de verbouwing is zo min mogelijk overlast voor reizigers, passanten en winkeliers. Een deel van de werkzaamheden vindt in de nachtelijke uren plaats vanwege de veiligheid van de 190.000 dagelijkse bezoekers.

Impressies: Benthem Crouwel ArchitektenFoto’s: Oskomera Group

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.