Productnieuws

Sinds het begin van deze maand is het verlaagde BTW-tarief op arbeid voor renovatie en herstel van woningen van toepassing. De BTW-verlaging is negen maanden van kracht. De maatregel is ingevoerd door minister De Jager van Financiën met het doel de productie en werkgelegenheid in de bouwsector te bevorderen. Vooralsnog lijkt de maatregel het gewenste effect te sorteren. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy dat begin oktober is uitgevoerd onder ruim 500 consumenten.

Het aantal consumenten dat de komende negen maanden een verbouwing gaat uitvoeren is met 15 procent toegenomen, dankzij de maatregel. Het aandeel dat momenteel overweegt om in deze periode een verbouwing te laten uitvoeren is zelfs met 31 procent toegenomen door de BTW-verlaging. Van de verbouwingsplannen komt het plaatsen van een serre of uitbouw van de woning op een goede derde plaats (11%) en dat biedt kansen voor de glassector.

Veel consumenten hebben plannen om hun woning gedeeltelijk te verbouwen of renoveren. Vaak is er nog een extra zetje in de rug nodig om de stap van plan naar de daadwerkelijke uitvoer te maken. Een tijdelijk verlaagd BTW-tarief kan een extra motiverende factor zijn om tot actie over te gaan. Een kwart van de Nederlandse consumenten speelt met de gedachten om de komende negen maanden hun woning gedeeltelijk te verbouwen. Daarvan is 6 procent er van overtuigd dat deze verbouwing de komende negen maanden wordt uitgevoerd. In de media is de afgelopen maanden veel aandacht geweest voor de verlaging van het BTW-tarief. Daarnaast zijn bouwbedrijven, maar ook handelaren actief aan het communiceren dat het momenteel gunstig is om te verbouwen. Interessant is dan om te zien welk deel van deze consumenten de plannen al hadden en welke consumenten deze plannen hebben vanwege het verlaagde BTW-tarief. Uit het onderzoek blijkt dat 15 procent van de consumenten met directe verbouwplannen deze plannen heeft vanwege de verlaging van het BTW tarief. Ook is de groep consumenten met indirecte verbouwplannen enorm toegenomen. De consumenten met directe en indirecte verbouwplannen is gevraagd welke plannen men heeft. Hieruit blijkt dat men voornamelijk de badkamer wil verbouwen (25%). Daarnaast worden het verbouwen van de keuken (18%), het renoveren van de zolder (11%) en het plaatsen serre of uitbouw van de woning genoemd (11%). Meer informatie: www.usp-mc.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Glas in Beeld: professioneel, technisch & inspirerend

Volg de ontwikkelingen in de glasbranche op het gebied van gebruik van vlakglas zoals: brandwerend-, energiebesparend- en veiligheidsglas.

Abonneer nu en ontvang 6 keer per jaar het vakblad Glas in Beeld.