Productnieuws

Nieuw glossy over glas

Er is een nieuw tijdschrift over glas op de markt: de glossy Glas. Het tijdschrift is bedacht en uitgevoerd door hoofdredacteur Petra Boers en artdirector Suzanne Hertogs, het duo achter titels als Blaadje 4 en Springstof. Glas is gemaakt ter gelegenheid van de opening van het nieuwe Nationaal Glasmuseum in Leerdam. Het eerste exemplaar is tijdens de opening op 22 juni overhandigd aan Koningin Beatrix.

Glas is een 120 pagina's tellend museumtijdschrift met één rode draad: glas. Is dat niet saai? Nee, want het tijdschrift belicht ‘glas van alle kanten', zoals directeur van het Nationaal Glasmuseum Arnoud Odding het in zijn voorwoord zegt. Glas biedt een voorproefje van wat de bezoeker in het nieuwe Nationaal Glasmuseum kan verwachten, maar is veel meer dan een museumcatalogus. In dat opzicht is het blad verwant aan Oog, het publiekstijdschrift van het Rijksmuseum. Glas wil de schoonheid en geschiedenis van Nederlands glas toegankelijk maken voor nieuwe doelgroepen, en hen verleiden om een bezoek te brengen aan het vernieuwde museum. Thema van het eerste nummer is ‘breekbare idealen'. Of er een tweede nummer volgt hangt af van reacties, verkoop en adverteerders.

Glas, dat geheimzinnige mengsel van zand en soda, blijkt zich te lenen voor vele verrassende invalshoeken, zo schrijven de makers van Glas in een persbericht. 'Een neukend parfumflesje van modeontwerper Walter van Beirendonck geeft aanleiding te schrijven over de doorgedraaide modewereld. De glazen lingerie van kunstenaar Berend Strik over censuur en vrouwenrechten. Een bijzonder mengsel van socialistische en spirituele idealen komt aan bod in een portret van de Leerdamse glasmuseumdirecteur Cochius die het glaswerk uit zijn fabriek in de jaren twintig en dertig ermee vulde. Een associatief beeldverslag van jaren '50-glas uit de museumcollectie vertelt het verhaal van de optimistische opbouwidealen uit de naoorlogse tijd. In ‘Vrouwen met het Virus' zien we een nieuwe generatie glasblazers: jong, bevlogen en dame. En de quiz ‘Is dit glas?' confronteert de lezer met de vraag: wat is echt en wat nep?' De winkelprijs van Glas is 6,95 euro. In het Nationaal Glasmuseum is het tijdschrift verkrijgbaar tegen het gereduceerde tarief van 2 euro. Daarnaast kan het tijdschrift voor 10 euro besteld worden via via de website www.nationaalglasmuseum.nl/winkel 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.