Ben je startende ondernemer in de bouw of wil je na de zomer beginnen? Dan is dit hét moment om je voor te bereiden.
Vanaf de start krijg je direct te maken met belastingzaken, zoals de btw-aangifte en het bijhouden van je administratie. Door je hier nu in te verdiepen, ga je straks met vertrouwen het najaar in. De Belastingdienst zet vijf handige tips op een rij om je op weg te helpen.
Volg het webinar ‘Goede start met de Belastingdienst’
Tijdens het webinar ‘Goede start met de Belastingdienst’ op 27 augustus om 20:00 uur krijg je informatie over de belangrijkste belastingzaken voor jou als startende ondernemer in de bouw. Je krijgt praktische uitleg en er is volop ruimte om via de chat vragen te stellen. Bij de vorige editie werden meer dan duizend vragen van starters beantwoord. Meld je daarom vandaag nog aan en krijg antwoord op wat jij wil weten. Kun je niet op 27 augustus? Meld je dan toch aan. Want na je aanmelding ontvang je een link waarmee je het webinar tot één jaar kan terugkijken.
Check welke kosten je mag aftrekken
Je mag kosten die je voor je bedrijf maakt aftrekken van je omzet. Hierdoor wordt je winst lager en betaal je minder belasting. Dat geldt vaak ook voor kosten die je maakt vóórdat je bij de KvK bent ingeschreven. Zoals onderzoek of adviezen voor de start van je bedrijf. Let op: alleen kosten die echt voor je bedrijf zijn, zijn aftrekbaar. Privékosten tellen niet mee.
Houd vanaf het begin je uren, kosten en uitgaven goed bij. Zo heb je straks jouw aftrekbare kosten alvast op een rij voor de belastingaangifte over dit jaar. En weet je of je bijvoorbeeld gebruik kunt maken van aftrekposten als de startersaftrek en zelfstandigenaftrek. Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op belastingdienst.nl/starters.
Zorg dat je je administratie goed inricht
Een goede administratie vormt de basis van je onderneming en is verplicht. Gebruik een handige administratietool of boekhoudprogramma. Zo voldoe je eenvoudig aan je belastingverplichtingen, voorkom je fouten en houd je tijd over voor ondernemen. Veel gemaakte fouten bij startende ondernemers zijn bijvoorbeeld het niet bewaren van bonnetjes of het verkeerd categoriseren van uitgaven. Als je je hier vanaf het begin op voorbereidt, is het makkelijk om het bij te houden.
Verdiep je in je btw-verplichtingen
Meestal reken je btw aan klanten over geleverde goederen of diensten. Deze btw geef je in je btw-aangifte op als verschuldigde btw. In diezelfde aangifte mag je de btw die aan jou in rekening is gebracht over zakelijke uitgaven aftrekken. Het is wel belangrijk dat je voldoet aan de voorwaarden. Belangrijk: houd vanaf het begin al je facturen en bonnen bij in je administratie, zodat je altijd kan aantonen welke btw je hebt ontvangen en betaald. Zo ben je elk kwartaal goed voorbereid op de btw-aangifte.
Houd financieel overzicht en noteer deadlines
Als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk voor het op tijd indienen en betalen van jouw aangifte bij de Belastingdienst. Voorkom betalingsproblemen en zet vanaf het begin geld opzij voor je belastingen. Zo kom je niet voor verassingen te staan. Zet ook alvast de deadlines voor de btw-aangiftes in je agenda. De eerstvolgende deadline voor het indienen én betalen van de btw-aangifte is vrijdag 31 oktober. De andere deadlines zijn op 31 januari, 30 april en 31 juli.
Op zoek naar meer informatie of heb je vragen? Kijk op belastingdienst.nl/starters, stel daar je vragen via de chat of maak een afspraak voor een videobelgesprek.