Ga naar hoofdinhoud

Alles draait om liefde voor de klant

Zonder klanten geen zaken en zonder zaken geen inkomsten. Een gemiddelde verkoper krijgt per dag 500 prikkels van buitenaf, hiervan  kun je er slechts zeven onthouden. Onderscheiden is hierbij het devies. Dus komt het hier op neer: zorg dat je boodschap in de kop van de klant blijft hangen.

Schiphol is volgens velen het retailparadijs van Europa. Alles bekoort, alles is mooi en alles prikkelt de zintuigen. Het gaat niet alleen om de inhoud van de boodschap, maar ook om de vorm. Klanten moeten je onthouden en dat hebben de ondernemers op Schiphol goed begrepen.

Ook in onze branche zou dit inspirerend kunnen werken. Merken zijn kerken met eigen religies. Een ondernemer zoekt parochianen om samen bindend bezig te zijn en uw merk met elkaar groot te kunnen maken. Dit klinkt abstract, maar het is eenvoudig. Een ondernemer moet van zijn klant gaan houden en de klant omarmen. Bij mijn vorige werkgever, al weer zo’n 35 jaar geleden, ontmoette ik een directeur van een grote onderneming. Na een tijdje met elkaar te hebben gesproken, merkte ik dat we niet direct een klik hadden, maar ik wilde deze klant dolgraag binnenhalen. Hij was miljonair, reed een auto met chauffeur; ik reed op dat moment in een tweedehands volkswagen. Als ondernemer moet je alles voor de klant over hebben; eerst moet je geven en dan pas kun je nemen. Het is me gelukt: ons bedrijf mocht gaan leveren. We verdienden er toen niet meer dan 600 gulden mee, maar hij werd later wel onze grootste klant.

Tip: handvatten om een succesvolle ondernemer te worden, heeft de reclamewereld genoeg. Vier je bedrijf als grote held. Ofwel: wees trots op wat je hebt neergezet en vertel je werknemers dat de organisatie de beste is in zijn soort. Maak ook alles persoonlijk, wees niet bang om hulp te vragen. Wees zo onbescheiden mogelijk, je moet durven. Niet eerst denken, maar vooral doen. Door een stap te zetten, ontstaat er nieuwe werkelijkheid. En als laatste, iedereen weet het wel: liefde plus lol is geld. Winnaars hebben een plan, verliezers een excuus. Winnaars zeggen ‘mogelijk’, verliezers ‘moeilijk’. En vergeet niet: winnaars laten iets gebeuren, verliezers wachten tot er iets gebeurt.

Succes!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Glas in Beeld nieuwsbrief

Ontvang elke week uit het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen uit de glassector in je mailbox.
Sluit je aan bij ruim 3.500 professionals en mis niets!