Mensen hebben geen verhalen over veranderingen nodig, maar over continuïteit; juist in deze tijden van verandering. Dat klinkt paradoxaal, maar ik zal het proberen uit te leggen. Neem het beursgenoteerde Ajax. De club wilde een ander beleid met nieuwe mensen met als gevolg een dusdanig rommeltje aan de top, dat het bedrijf geen stap verder is en mensen beschadigd zijn. In vele branches zijn reorganisaties aan de orde van de dag. Gevolg? De mensen zijn murw gebeukt en worden passief, want het proces duurt vaak langer dan iedereen denkt. Ze hebben geen idee welke kant het nu weer op gaat en letten extra op hun tellen: vooral niet te hoog van de toren blazen en opvallen in de hoop dat de bui weer overwaait.
De enige constante is verandering. Maar mensen hebben vandaag alleen maar behoefte aan rust en stabiliteit. Hoe deze twee zaken met elkaar te verenigen?
Grote bedrijven, we hoeven geen namen niet te noemen, presenteren slechte cijfers en het verleden krijgt de schuld. Een brevet van onvermogen voor de mensen die met elkaar het bedrijf maken. Dat moet anders kunnen. Waardeer wat er is en probeer het verleden niet te diskwalificeren; dat stimuleert actieve betrokkenheid voor de toekomst. Zelfs bij tegenvallende resultaten is het bedrijf zelf de bron van een groot arsenaal aan oplossingen en ideeën. Creëer op basis van het verleden een bewustzijn dat kan bijdragen aan het maken van de gewenste toekomst. Betrek degenen die jarenlang voor continuïteit hebben gezorgd bij de nieuwe impuls die het bedrijf nodig heeft. Natuurlijk zijn er ook negatieve verhalen en frustraties. Negeer of ontken ze niet. Een te sterke focus op relativiteit in de organisatie helpt niet bij het bewegen naar de nieuwe, toekomstige richting. Dat leidt tot verkramping en verstarring.
De essentie van de organisatie, de levenskracht, is onveranderlijk. Vanuit die kracht kan ze iedere gewenste vorm aannemen. Producten, structuren en diensten veranderen, de kern blijft identiek. Onderzoek alles, maar behoud het goede. Zoals de Chinese filosoof Lao-Tse zei: ‘De weg die te bewandelen is, is niet de eeuwige.’
Jaap de Blaauw, accountmanager Glas in Beeld