Blog

Vaak gebruik ik de voetbalclub waar ik werk of heb gewerkt als vergelijkingsmateriaal. Ditmaal neem ik het grote voetballand Oranje als model. Het EK is voor Nederland een deceptie geworden en zo blijkt maar weer eens dat je in de voetballerij, net als in het bedrijfsleven, niet op oude waarden of systemen kunt blijven rekenen. Als iets heeft aangetoond hoe het niet moet, is het wel het managen van een groep mensen die allemaal hun eigen, te groot, ego hebben.

Het ging mis vanaf dag één met de selectie van spelers die er beslist niet bij hoorden. Niet omdat ze niet kunnen voetballen, maar gewoonweg de autoriteit van de manager (Bert van Marwijk) aantastten. Door dit ongeloofwaardige selectieproces verloor hij landelijk, maar ook zeker in de groep, zijn geloofwaardigheid. Dit beleid was de inleiding voor de ondergang van het team. Maar het ging al eerder mis: er is te lang geteerd op het succes van het WK 2010. De klok heeft twee jaar stil gestaan: geen nieuwe mensen ingebouwd, alsmaar voortborduurd op dezelfde ideeën, het proces niet door ontwikkeld. Met een voetbalcrisis als resultaat.

Nu de parallel met het bedrijfsleven. Met Europa is ons land al een tijdje in een economische crisis. Net als in Zeist valt ook hier iedereen over elkaar heen wie de schuldige is. De economische gevolgen zijn het meest voelbaar bij mensen die door te weinig scholing extra kwetsbaar zijn en werkloos worden. Het bedrijfsleven had veel meer aan scholing moeten doen, de mensen niet eenzijdig moeten laten specialiseren. De huidige economische situatie maakt duidelijk dat er een nauwe relatie bestaat tussen selectie, scholing en arbeidsmarktperspectief. Voor jong en oud.

Ons motto is: iedere crisis is een kans. Ik roep alle verantwoordelijke managers gezamenlijk de schouders eronder te zetten:

  1. Probeer je mensen op te leiden gericht op het versterken van hun arbeidsmarktpositie en altijd open te staan voor nieuwe ideeën.
  2. Investeer in het op de werkplek begeleiden van nieuwe mensen.
  3. Sla de handen ineen met scholingsfondsen met als doel het opleidingsniveau in het bedrijfsleven te verhogen; gericht op flexibiliteit, duurzaamheid en innovatie.

Belangrijk is dat je als manager geloofwaardig blijft door mensen op de juiste positie te benoemen. Zodat ze jou bedrijf goed door deze crisis sturen en er sterker uit laten komen. Klaar voor de wedstrijd.

Jaap de Blaauw, accountmanager Glas in Beeld | @jaapdeblaauw

Over Jaap de Blaauw

Jaap de Blaauw (1949) is sinds 1988 werkzaam bij Eisma BouwMedia als accountmanager. Begonnen met de bladen Eisma’s Schildersblad en Silkscreen Magazine(1989-2000) en vanaf 2006 accountmanager van Glas in Beeld. Naast zijn werk is hij trainer in het amateurvoetbal. Geslaagd voor Oefenmeester I in 1984 , dat recht geeft tot assistent-trainer in het betaald voetbal. Sinds 2008 is hij weer woonachtig in Leeuwarden, daarvoor werkte hij 18 jaar vanuit Tilburg. Voordat hij bij Eisma in dienst kwam, was hij eigenaar van een bedrijf in consumentenartikelen.

Bekijk alle berichten van Jaap de Blaauw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.