Blog

Uw bedrijf groeit uit zijn jasje. Heel mooi natuurlijk, maar daardoor moet u wel op zoek naar nieuwe huisvesting. Nadat u een prachtige locatie heeft gevonden en bijna uw handtekening onder de huurovereenkomst heeft gezet, rest er nog een ding: nog even de huidige huurovereenkomst opzeggen. U zegt deze huurovereenkomst op en alles lijkt in kannen en kruiken.

Maar plotseling staat de verhuurder op de stoep die het pand wil inspecteren voor de oplevering. Hij eist dat u de glazen scheidingswanden, die u zelf heeft geplaatst, verwijdert en dat er weer, zoals bij het begin van de huur, vloerbedekking in het pand wordt gelegd. Vraag is of u aan deze eisen gehoor moet geven en, nog belangrijker, wie voor de kosten hiervan opdraait.

De hoofdregel

De (eind)oplevering van een pand levert vaak discussies op tussen huurder en verhuurder. De hoofdregel is dat een huurpand moet worden achtergelaten in de staat waarin het bij aanvang van de huurovereenkomst verkeerde. De door de huurder uitgevoerde verbouwingen aan het gehuurde, zoals de hierboven genoemde glazen scheidingswanden, moet de huurder op eigen kosten ongedaan maken. Maar als de huur al decennia lang loopt, is het vaak onduidelijk wat precies de oorspronkelijk staat van het pand was en wat later is aangebracht of verwijderd.

Deze onduidelijkheid wordt voorkomen wanneer de staat van het pand in de huurovereenkomst is beschreven. De huurder moet het pand dan aan het eind van de huur in die beschreven staat opleveren. Als in de huurovereenkomst staat dat er vloerbedekking in het pand lag, moet de huurder dus (op eigen kosten) een soortgelijke vloerbedekking in het pand laten leggen. Als een beschrijving van de staat van het pand ontbreekt, geldt de wet. Door een wetswijziging uit 2003 is het hierbij van belang wanneer de huur is begonnen.

Voor of na 1 augustus 2003

Bij huurovereenkomsten van vóór 1 augustus 2003 wordt er van uitgegaan dat het pand bij het begin van de huurovereenkomst in goede staat verkeerde. De huurder moet het pand aan het einde van de huur weer (op eigen kosten) in goede staat opleveren. Als de huurder van mening is dat het pand bij aanvang van de huur al in slechte staat verkeerde, moet de huurder dit bewijzen. Vaak is deze bewijslevering zeer lastig.

Bij huurovereenkomsten van 1 augustus 2003 of later wordt bij de (eind)oplevering verondersteld dat de huurder het pand in de staat heeft ontvangen zoals deze is bij het einde van de huur. Dit is positief voor de huurder, omdat hij niks hoeft te bewijzen en in principe dus geen herstel- of verwijderingswerkzaamheden aan het pand hoeft uit te voeren. Verhuurders proberen dit echter vaak te voorkomen door in de overeenkomst standaard op te nemen dat het pand in goede staat verkeert en zonder gebreken is. In dit geval belandt het probleem toch weer bij de huurder: die moet aantonen dat het pand wel degelijk in slechtere staat verkeerde dan de overeenkomst suggereert.

Maarten Poerink, advocaat bij Van der Steenhoven advocaten N.V. te Amsterdam

Aan de samenstelling en inhoud van dit artikel is de meeste zorg besteed. Maarten Poerink en Van der Steenhoven advocaten aanvaarden geen verantwoordelijkheid voor op basis van dit artikel genomen beslissingen, tenzij zij vooraf in concrete gevallen zijn geraadpleegd. Meer informatie: www.vandersteenhoven.nl

Tips

Enkele tips om discussies bij de oplevering van een pand te voorkomen. Door deze tips te volgen, verkleint u de kans dat u aan het einde van de huur  allerlei (onvoorziene) kosten moet maken voor de oplevering van het pand. Dit geld kunt u uiteraard beter besteden voor uw bedrijfsvoering.

  • Beschrijf de staat van het pand duidelijk in de huurovereenkomst.
  • Neem concreet op wat er onder het gehuurde valt (inventaris, vloerbedekking, airco, etc.).
  • Regel voor gewenste verbouwingen de voorafgaande schriftelijke goedkeuring van de verhuurder en kom schriftelijk overeen dat u deze verbouwingen bij het einde van de huur niet ongedaan hoeft te maken.
  • Regel ruim voorafgaand aan de (eind)oplevering een inspectiemoment en rapporteer gezamenlijk welke herstelwerkzaamheden nog moeten plaatsvinden.

Over Advocaat legt uit

Van der Steenhoven Advocaten NV uit Amsterdam behandelt een actueel onderwerp in elke uitgave van Transparant, het katern van de Glas Branche Organisatie (GBO) in Glas in Beeld. Waar juridische zaken het ondernemerschap raken, geeft een van de advocaten van het kantoor telkens praktische antwoorden. Aan de samenstelling en inhoud van de artikelen is de meeste zorg besteed. De auteurs en Van der Steenhoven Advocaten NV aanvaarden geen verantwoordelijkheid ten aanzien van op basis van de artikelen genomen beslissingen, tenzij zij vooraf in concrete gevallen zijn geraadpleegd. Meer informatie: www.vandersteenhoven.nl

Bekijk alle berichten van Advocaat legt uit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.