Ga naar hoofdinhoud

Kwetteren maar!

BNR heeft een rubriek waarin Herbert Blankesteijn trends op het gebied van internet bespreekt. Het moet in 2008 geweest zijn dat hij een Amerikaans fenomeen behandelde. ‘Twitteren’ (de autoradio wat harder, want wat zegt hij nou?), twitteren gaat het helemaal worden’, vertelde hij. ‘In de VS is het al een rage; het is een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. Twitteren of tweeten betekent letterlijk kwetteren; het logo van Twitter is daarom een klein vogeltje’, aldus Blankesteijn ergens in 2008 op BNR.

Ik weet niet waarom, maar ik ben altijd sceptisch als het om digitale vernieuwingen gaat. Niet de innovatie zelf, stilstand is nog steeds achteruitgang, maar wel bij de gevolgen ervan voor m’n sociale leven zet ik soms vraagtekens. Bijvoorbeeld in de jaren negentig in het voetbalstadion: wat irritant die mensen om me heen met, ja toen al, een telefoon aan het oor. En wat moet ik er nog steeds aan wennen dat m’n vriendin – toch elf jaar jonger, dus van een andere generatie – met de laptop op schoot televisie kijkt, terwijl ze tegelijkertijd op haar smartphone aan het ‘wordfeudden’ is (al doe ik feitelijk hetzelfde, maar dan met de krant op schoot).

Afgelopen vrijdag waren we met de kleine vijftig (!) hoofdredacteuren van Eisma bij elkaar om van gedachten te wisselen over de gevolgen van social media voor het uitgeefvak. Glas in Beeld is al lang niet meer het magazine alleen: naast het gedrukte exemplaar dat op de deurmat valt, bieden we (dagelijks) nieuws via onze site en de digitale nieuwsbrief. De volgende stap is real time communiceren via Twitter. Oorspronkelijk ging het om ‘wat ben je aan het doen?’ Toen werd het ‘wat gebeurt er?’ En inmiddels komt daar een nieuw fenomeen bij. Vrijdag werden cijfers getoond waaruit blijkt dat meer de helft van de tweets een tip, nieuws of advies bevatten.

We kunnen en willen er niet omheen: ook Glas in Beeld start met twitteren. Niet om erbij te horen of u te vertellen dat het hier lekker weer is, maar om u op de hoogte te houden. Mijn bronnen? Die komen uit de markt zelf. U dus. Hou me (via twitter of mail) op de hoogte. Met de redactie zullen we de berichten selecteren, beoordelen, waar nodig bewerken, aanvullen of van commentaar voorzien en doorzetten naar wie op de hoogte wil blijven. Goh, zo lijkt twitteren wel op ‘echte journalistiek…’ Maar svp: hou wel rekening met mijn sociale leven, dus mondjesmaat graag…

Fijne dagen!

Marco Groothoff,

hoofdredacteur Glas in Beeld

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Glas in Beeld nieuwsbrief

Ontvang elke week uit het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen uit de glassector in je mailbox.
Sluit je aan bij ruim 3.500 professionals en mis niets!