Soms krijg je als journalist het nieuws in de schoot geworpen. Op andere momenten maak je het zelf. Verderop doe ik, volgens critici ‘op tendentieuze wijze’, verslag van een soap die in de glaswereld z’n weerga niet kent. Want het moet gezegd: vanuit journalistiek oogpunt beperkt het vuurwerk zich, als het om branchecommunicatie gaat, veelal tot een minimum. Een vakblad is nu eenmaal een vakblad en die staat vooral in het teken van nieuws en achtergronden over ondernemen, regelgeving, productinnovaties en projecten. Niets mis mee, integendeel, maar ja, het gebeurt niet zo vaak dat partijen elkaar in de haren vliegen, ook al is dat op nette wijze.
Hoor en wederhoor noemen we dat en de betrokken partijen komen dan ook uitgebreid aan het woord. BRL 4107 Balustrades zorgt al enkele jaren voor ophef en wat is er mooier als monumenten als IKOB-BKB en Stichting KOMO enerzijds en het Kenniscentrum Glas anderzijds recht tegenover elkaar staan als het gaat om de manier waarop de BRL tot stand is gekomen. In mijn woorden ‘We hebben gevraagd mee te denken, maar ze reageren niet’ (IKOB-BKB/KOMO over Kenniscentrum Glas) versus ‘We krijgen maar geen gehoor en ons is gevraagd dan maar zelf met een voorstel te komen’ (Kenniscentrum Glas over IKOB-BKB/KOMO). Ook de betrokken bedrijven laten zich van hun felste kant zien. Wederom in mijn woorden: ‘Ze rekenen met te dun glas en de verkeerde legering’ (AMG over Safety Level) en ‘Onbegrijpelijk dat u zich baseert op de mening van een bedrijf die over de hoofd van een ander zich een positie probeert te verwerven’ (Safety Level over AMG). Leuk, leuk, leuk! Hoe de partijen het zelf formuleren en wat er precies gebeurd is? Zie vanaf pagina 20.
Hebben we een rol partijen tegen elkaar op te zetten? Uiteraard niet: als het even kan brengen we ze bij elkaar. Kennis is het succes van een goed vakblad en we leggen in een aansluitend technisch artikel dan ook uit hoe de regelgeving exact in elkaar steekt en waar de schoen dus wringt. Pittige materie: lees vanaf pagina 26 waarom het eigenlijk niet eens zo gek is dat een certificatie-instelling, en ik citeer een glasdeskundige, ‘met te weinig kennis van glas’ in de fout gaat bij het berekenen van de samenwerking. Twee maal 10 millimeter glas mag je nu eenmaal soms wel, maar meestal niet, als 20 millimeter beschouwen.
Soms krijg je nieuws in je schoot geworpen, meestal moet je het maken. En dat ‘maken’ kan alleen met u. Elke keer weer als ik bedrijven spreek, verbaas ik me over het feit hoe bescheiden ze zijn over de vele activiteiten, vernieuwingen, investeringen en noem maar op. Bel of mail me, zeg ik dan en dat herhaal ik nu: samen maken we het nieuws. Uw nieuws! U hoeft niet bang te zijn voor hoor- en wederhoor als het om een beursdeelname, opening of nieuwe vrachtwagen gaat. Laat het ons weten: onze nieuwsbrief gaat naar 12.000 adressen, onze site wordt steeds beter bezocht en ons magazine kent een gestaag groeiend aantal abonnees. Uw nieuws is onze content; ik nodig u uit het via onze kanalen te delen met uw medewerkers, afnemers, prospects en toeleveranciers.
Marco Groothoff,
hoofdredacteur Glas in Beeld



