Blog

Zo rond de Paasdagen, in april, verkeert de voetbalcompetitie altijd in de beslissende fase. Meestal is het dan duidelijk: je doet mee om het kampioenschap of je vecht tegen degradatie. In het bedrijfsleven is dat net zo en is het de tijd van goede beslissingen nemen. Als de takken in de vaas gaan kronkelen, gaan onze hersens dat ook vaak doen. Collega’s kibbelen om een extra vrije dag met Hemelvaart, kijken al naar de Pinkstervakantie en als het even kan dienen ze gelijk de lange vakantie voor de zomer in. In diezelfde periode krijg je als manager de eerste overzichten te zien, evenals de vergelijkingen met vorig jaar. En je krijgt het erg benauwd als je achter loopt. Opeens ziet de wereld er heel anders uit en komt alles in een stroomversnelling. We noemen dat ’paashaast’. Het lijkt dan of er met Pasen al een half jaar voorbij is en de zomervakantie al met Pinksteren begint.

Herkent u iets in deze situatie, dan bent u de klos. Je weet dan hoe de hazen lopen. Deze periode is vaak een ijkpunt. Je weet waar je met je bedrijf staat en naar toe wilt. Lukt het om zwarte cijfers te schrijven? Wat moet er veranderen om uit de rode cijfers te komen? Hiervoor heb ik drie tips.

  1. Verander het denken: het bedrijf heeft nog 35 weken, gun uw mensen een paar dagen vrij en afstand. Even op adem komen, daarna weer focussen.
  2. Durf te kiezen en beken kleur na terugkomst. Bekijk de to do list en pak de vijf belangrijkste taken eruit om de omzet weer omhoog of op de rails te krijgen. Parkeer de rest. Volgende stap: beken kleur, leg je visie uit. Durf te kiezen, dat brengt duidelijkheid. Duidelijkheid motiveert mensen.
  3. Focus niet alleen op cijfers, richt je op je mensen. Alsmaar praten over dalende grafieken en een teruglopende klantenkring laat de alarmbellen de hele dag door klinken. Stop daarmee.

Probeer de teneur om te draaien. Net als in het voetbal: een speler heeft veel trainingen nodig, complimenten en vertrouwen om goed te kunnen presteren. Stuur uw medewerkers nog voor de zomervakantie naar een cursus of training om mee te kunnen blijven doen voor het kampioenschap en de cijfers en omzet op de rit te houden of krijgen. Daar plukt u straks de vruchten van als u ze het hardst nodig heeft. Doe het nu dan wordt het niet alleen een paasei maar is ook de baas blij. Het motto is:  kennis maakt omzet.

Jaap de Blaauw, accountmanager Glas in Beeld

Over Jaap de Blaauw

Jaap de Blaauw (1949) is sinds 1988 werkzaam bij Eisma BouwMedia als accountmanager. Begonnen met de bladen Eisma’s Schildersblad en Silkscreen Magazine(1989-2000) en vanaf 2006 accountmanager van Glas in Beeld. Naast zijn werk is hij trainer in het amateurvoetbal. Geslaagd voor Oefenmeester I in 1984 , dat recht geeft tot assistent-trainer in het betaald voetbal. Sinds 2008 is hij weer woonachtig in Leeuwarden, daarvoor werkte hij 18 jaar vanuit Tilburg. Voordat hij bij Eisma in dienst kwam, was hij eigenaar van een bedrijf in consumentenartikelen.

Bekijk alle berichten van Jaap de Blaauw

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.