Blog

Koop zonder verrassingen

Als u iemand wilt verrassen met een cadeautje, zal de bofkont weinig verwachtingen hebben over wat hij of zij van u zal krijgen. Bij koop spelen verwachtingen echter wel een cruciale rol. Als verkoper dient u met de verwachtingen van de koper rekening te houden. Wat is uw positie volgens de wet?

In de wet staan de rechten en plichten die verkopers en kopers tegenover elkaar hebben. Een verkoper is verplicht een product te leveren dat voldoet aan de verwachtingen van de koper. Verschillende omstandigheden zoals het soort product, de prijs en mededelingen die bijvoorbeeld via reclames zijn gedaan, spelen een rol. Zo zal iemand die een glasruit koopt voor zijn serre andere wensen en behoeftes hebben dan de gemeente die glas aanschaft voor bushokjes. Het product moet in ieder geval geschikt zijn voor normaal gebruik. Als u glas levert dat bestemd is voor het inlijsten van schilderijen en dat glas wordt vervolgens gebruikt voor een salontafel, is van normaal gebruik geen sprake.

Nalevering

De verwachtingen van de koper worden gemeten op het moment van aflevering. U bent als verkoper niet verantwoordelijk voor risico’s die na levering buiten uw macht liggen. Bij verkoop aan consumenten is het echter oppassen geblazen. Consumenten krijgen namelijk een bijzondere bescherming. De wet bepaalt dat ervan uit mag worden gegaan dat niet aan de verwachtingen van een consument is voldaan, als binnen zes maanden na aankoop een afwijking wordt ontdekt. Uiteraard blijft van belang wat de koper zelf met het product na aankoop heeft uitgespookt. Een kapotte ruit als gevolg van een potje voetbal, kan u als verkoper niet worden tegengeworpen.

Echter, dat kan anders zijn bij een lekke isolatieruit of gebarsten aanrechtblad. Een teleurgestelde koper die u weet te overtuigen dat het product zijn verwachtingen niet heeft waargemaakt, kan u verplichten het product te herstellen of vervangen. De kosten daarvan kunt u niet bij de koper in rekening brengen. Om aanspraak te maken op zijn rechten, moet de koper tijdig aan de bel trekken nadat hij de afwijking aan het product heeft ontdekt. Bij een consumentenkoop is de koper volgens de wet in ieder geval nog op tijd als hij binnen twee maanden na ontdekking van een afwijking bij u klaagt.

Algemene voorwaarden

In algemene voorwaarden kunt u aanvullende en afwijkende afspraken vastleggen over wat de koper van uw product mag verwachten en waar hij aanspraak op maakt bij afwijkingen. U kunt bijvoorbeeld een uiterste klachttermijn voor herstel en vervanging opnemen. Voor de geldigheid van uw algemene voorwaarden is van belang dat de algemene voorwaarden vóór of tijdens de koop worden verstrekt en dat de bepalingen niet onredelijk bezwarend zijn voor de koper.

Hoewel u volledig instaat voor de kwaliteit van uw product, kunt u niet altijd voorkomen dat na aankoop blijkt dat uw klant er andere verwachtingen van had. Het kan lastig zijn om precies te bepalen wat klanten van uw product mogen verwachten. Gelukkig bent u niet volstrekt overgeleverd aan de grillen van de individuele koper. Als u duidelijke afspraken maakt met uw klant over waar uw product voor is bedoeld, voor welk gebruik het geschikt is en de toestand waarin het product zich zal bevinden op het moment van aflevering, voorkomt dit mogelijk teleurstellingen en discussies achteraf.

Lin Yuen, advocaat bij Van der Steenhoven advocaten N.V. te Amsterdam

Aan de samenstelling en inhoud van dit artikel is de meeste zorg besteed. Lin Yuen en Van der Steenhoven advocaten aanvaarden geen verantwoordelijkheid voor op basis van dit artikel genomen beslissingen, tenzij zij vooraf in concrete gevallen zijn geraadpleegd. Meer informatie: www.vandersteenhoven.nl

Tip

De Algemene Voorwaarden GBO zijn voor de leden van GBO te vinden op het besloten deel van www.glasnet.nl of op te vragen bij het secretariaat (0182) 537 877.

Over Advocaat legt uit

Van der Steenhoven Advocaten NV uit Amsterdam behandelt een actueel onderwerp in elke uitgave van Transparant, het katern van de Glas Branche Organisatie (GBO) in Glas in Beeld. Waar juridische zaken het ondernemerschap raken, geeft een van de advocaten van het kantoor telkens praktische antwoorden. Aan de samenstelling en inhoud van de artikelen is de meeste zorg besteed. De auteurs en Van der Steenhoven Advocaten NV aanvaarden geen verantwoordelijkheid ten aanzien van op basis van de artikelen genomen beslissingen, tenzij zij vooraf in concrete gevallen zijn geraadpleegd. Meer informatie: www.vandersteenhoven.nl

Bekijk alle berichten van Advocaat legt uit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.