Blog

Eind mei heeft het Bouwteam de Actieagenda Bouw gepresenteerd met concrete voorstellen om de woning- en utiliteitsbouw in Nederland een impuls te geven. Tenminste, zo werd de presentatie aangekondigd, want van concrete voorstellen is geen sprake. Wederom presteren we het met elkaar een commissie in het leven te roepen die alleen maar weer commissies voortbrengt.

Het kabinet had het Bouwteam (met experts uit de bedrijfstak, overheid en kennisinstellingen) begin dit jaar opdracht gegeven na te gaan waar de kansen liggen voor de sector om sterker uit de crisis te komen, maar de commissie onder leiding van oud-bestuursvoorzitter van BAM Joop van Oosten, is blijven steken in een inventarisatie van ideeën. De concrete actiepunten zijn in geen velden of wegen te bekennen. De AFNL (Aannemersfederatie Bouw & Infra Nederland) formuleert het in een reactie op het advies nog het best: ‘Bij concrete actiepunten hoort wie doet wat, wanneer en met wie. Dat is waaraan in de sector nu veel behoefte is en waarom snelheid met het advies geboden was. Het advies lijkt nu op voorhand te verzanden in een grote hoeveelheid te introduceren commissies, fondsen, routekaarten en pilots, waarvan je je moet afvragen of dat de sector nu echt op korte termijn verder helpt.’ Bij de introductie van het Bouwteam stelde de AFNL ‘in het Bouwteam nog weinig affiniteit met de uitvoerende bouw te herkennen’. Nu concludeert de federatie: ‘Het lijkt er helaas op dat het Bouwteam in haar advies niet weet wat uitvoering is.’

Niet praten maar doen. Gelukkig zijn er nog steeds genoeg voorbeelden van bedrijven, initiatieven en werk in uitvoering waar we in deze uitgave van Glas in Beeld bij stil kunnen staan: prachtige glasprojecten in Nieuwegein, Amsterdam en Muiden, HermansGlas dat een vliegende nieuwe start maakt, de nieuw opgerichte Berkelse Glashandel, de certificering van glaszetters en –monteurs die in volle gang is. Maar de crises maakt ook z’n slachtoffers. Het bericht dat de floatoven van AGC in Tiel, Nederlands enige, eind juni is stopgezet en zeventig mensen hun baan kost, hakt er goed in. Konden we vijftien jaar terug nog melden dat Maasglas de renovatie van de oven in ‘honderd dagen van glas tot glas’ had weten te bewerkstelligen, nu blijkt dat de in 1997 gestarte vierde campagne vooralsnog de laatste is.

De hoogste tijd voor een concreet actieplan.

Marco Groothoff, hoofdredacteur Glas in Beeld

Over Marco Groothoff

Marco Groothoff (1963) is mede-oprichter van Glas in Beeld en sinds de start in 1990 hoofdredacteur van het magazine. Is afgestudeerd journalist aan de toenmalige Academie voor Journalistiek in Kampen. Combineert zijn werk voor Glas in Beeld met dat voor PR-bureau Procomm bv te Rotterdam, waar hij eveneens mede-oprichter van is en, na verkoop in 2005, minderheidsaandeelhouder. Is sinds 2010 woonachtig in de Bourgogne in Frankrijk waar hij zijn vriendin ondersteunt bij het runnen van Chambres et Table d'Hôtes Maison Salvard.

Bekijk alle berichten van Marco Groothoff

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.