Pagina 10 van: Glas in Beeld #1 – februari 2021
10 Glas in Beeld
over te dragen. We hebben het vaker
gezegd, ik zeg heel bewust we: we zijn
onvoldoende in staat het product glas
goed te vermarkten.’
‘Nog een voorbeeld: te dun gelaagd glas
met een grote kans op vertekening,
toegepast in een dure villa. Beter glas is
een te verwaarlozen investering op het
totaal. Had het glasbedrijf goed nage-
dacht en ingeschat “dit is een klant die
gaat voor kwaliteit”, dan had hij hem niet
het dunste maar meteen goed glas
aangeboden. Ik scheer hiermee veel
bedrijven over één kam maar dit is helaas
nog steeds een cultuur die typerend is
voor onze branche. Het is natuurlijk ook
niet goed dat bij de grotere bedrijven de
kennisdragers weggaan of weg worden
bezuinigd. Daar tegenover staat dat dit
ons kansen biedt.’
fRusTREREND?
‘Een beetje wel, maar tevens een uitda-
ging. Daarom ook is het goed dat Roy er
nu is om met frisse moed die uitdaging op
te pakken. Ik moedig hem aan daarin niet
op te geven. Er liggen voldoende kansen.
Ik constateer nu: met veel ambitie
begonnen maar wellicht niet het resultaat
gehaald dat ik ooit voor ogen had. Ik kijk
desondanks met veel plezier en trots terug.
We zijn met niets begonnen in 2005 en
vijftien jaar later hebben we met elkaar veel
bereikt. Mede door het faillissement van
het GBO Facilitair Bedrijf zijn we op eigen
benen komen te staan. Steeds onafhankelij-
ker geworden van toen GBO en nu
Vakgroep Glas. Een gezond bedrijfje met
een breed pakket aan diensten, actief in
meer sectoren dan de glasbranche alleen.
Met een bestuur als sparringpartner. Van
ons advieswerk is nu 70 procent buiten de
branche en voor scholing is de verhouding
fifty-fifty binnen en buiten de branche. Met
naast adhoc opdrachten ook structurele
opdrachtgevers die we met raamovereen-
komsten diensten als bestekken maken,
advisering en dikteberekeningen aanbie-
‘Het zou moeten zijn dat “kennis macht en kracht is”,
maar dat is nog niet doorgesijpeld’
‘We hebben het vaker gezegd, ik zeg bewust we: we zijn
onvoldoende in staat het product glas goed te vermarkten’
ROY VAN LEEuWEN: ‘VOL gAs WERkEN AAN HOgER kENNIsNIVEAu’
Op de winkel passen is niets voor Roy van Leeuwen. Dat komt goed uit,
want de nieuwe directeur van kenniscentrum glas mag zijn organisatie
veel meer voor het voetlicht brengen. En volgens zijn voorganger Theo
van der Zwaan is hij daar geknipt voor.
Als ik Theo van der Zwaan mag geloven, ben jij een soort commercieel
wonderkind.
‘Wie ben ik om Theo tegen te spreken? Wij hebben een heel andere
achtergrond. Theo komt uit het onderwijs en heeft sinds 2005 bij Kenniscen-
trum Glas een heel gezonde club opgebouwd én achtergelaten. Hij zag het
als zijn missie het kennisniveau in de branche naar een hoger plan te tillen.
Dat zie ik zeker ook als mijn doel. Ik heb, uiteraard, goed nagedacht voor ik
hierin stapte. Wil ik dit? Het antwoord is ja. En dan ga ik ook vol gas.’
Lekker energiek. Kun je kort je pad schetsen richting deze functie?
‘Ik ben geboren in Nijmegen en woon al jaren in Malden. Na het VWO ben
ik naar de HTS gegaan, elektrotechniek. Mijn eerste baan was bij Bovema
Ventilatietechniek. Daar kwam ik in aanraking met de combinatie techniek en
commercie. De theorie had ik op school geleerd en nu ging ik de buiten-
dienst in, eigen projecten verkopen en begeleiden.’
Wanneer raakte je in het glas verzeild?
‘Via zusterbedrijf Bovema Glas, na eerst nog even in de elektronische
beveiliging te hebben gewerkt. Maar dat was niet mijn wereld: te veel koude
acquisitie, steeds weer nieuwe klanten werven. Terwijl ik wil bouwen aan een
relatie met de klant, voor de lange termijn. Dat ligt mij meer. Bij Bovema
werd ik verkoopleider, tot Scheuten Glas uit Venlo in 2000 aanklopte. Daar
hield ik me bezig met onder meer brandwerend glas om uiteindelijk terecht
te komen in het commercieel management. Ook had ik de productgroep
Solar in mijn portefeuille: glasplaten waartussen zonnecellen zijn aange-
bracht, als extra functie om energie op te wekken.’
Hoe heb jij de Nederlandse glassector leren kennen?
‘Als een bijzonder en klein wereldje. Ik was er verbaasd over hoe goed men
elkaar kent. Er is een enorme verwevenheid van de verschillende partijen,
die enerzijds producten bij elkaar kopen en anderzijds elkaar beconcurre-
ren.’
En toen kwam Kenniscentrum Glas langs.
‘Ja, na een sabbatical van een half jaar en een korte periode als interim-
manager. Wat mij aantrok in de vacature van het Kenniscentrum: de
zelfstandigheid, het aansturen van een klein team met een hoge mate van
betrokkenheid en zelf een bijdrage leveren aan de uitvoering. Ik kan mijn
kennissenkring in de glasbranche volledig benutten. Bovendien spreken
scholing en advisering mij aan, toch twee kerntaken van het Kenniscentrum.’
Waarom ben jij geschikt?
‘Het idee is dat ik richting geef aan verdere groei. Dat spreekt mij aan, want
op de winkel passen is niets voor mij. Ik wil nieuwe dingen doen, een
koerswijziging inzetten. Nee, geen revolutie, maar wel een evolutie, die ook
weer niet té langzaam moet gaan. Het Kenniscentrum Glas herpositioneren,
daar gaat het om. Voldoet ons productpalet nog wel? Welke kansen liggen
er? Neem de huidige crisis. Die dwingt ons tot een ander cursusaanbod,
veel meer digitaal. Een blijvende behoefte, denk ik. Daarnaast geven wij
steeds meer glasadvies. Ga maar na hoezeer het product glas is veranderd
in twintig jaar tijd, hoeveel complexer het is geworden. Het moet niet alleen
zonwerend zijn, maar ook brand- en inbraakveilig. En zo zijn er nog veel
meer eisen en normen. Wij moeten bij meer doelgroepen laten zien dat wij
dé partij zijn voor scholing en voorlichting. Daarom denk ik dat Theo mijn
commerciële kwaliteiten aanstipte.’
Wat kunnen jullie voor de sector betekenen? Neem glaszetters als
voorbeeld.
‘Glaszetters zijn een belangrijke doelgroep voor ons. De kennis op dat
gebied moeten we op niveau brengen, ook vanwege de continue instroom
in de branche. Zeer hypothetisch voorbeeld: het vervangen van een
draadglasruit waarbij ter plekke blijkt dat doorvalveiligheid moet worden
gerealiseerd. Wij weten dat draadglas niet doorvalveilig is. Weet elke
glaszetter dat ook? Het beste voorkom je dat hij in de positie komt dat hij
zo’n ruit moet vervangen door hetzelfde type, dat vandaag de dag niet
meer voldoet. Daarom is ook hier informatieverstrekking belangrijk. Een taak
voor ons.’
Met of zonder Vakgroep GLAS en OnderhoudNL Glas?
‘Met natuurlijk. We werken nauw samen met Vakgroep GLAS en Onder-
houdNL. Theo noemde het al een gezonde klant-leverancier relatie. In een
relatief kleine branche moet je elkaar niet beconcurreren, maar versterken.
Een deel van de trainingen verzorgen we samen, wij maken documentatie-
materiaal met en voor
Vakgroep GLAS en
OnderhoudNL en zij
geven ons informatie
over hun doelgroep.’
Zin om aan de slag te
gaan?
‘Ja, heel veel. Ik mag
een mooie organisatie
met kundige mensen
voortstuwen. Een stip
op de horizon?
Maximaal commercieel
presteren binnen onze
kaders en doelstellin-
gen, kwaliteit leveren en
klanten optimaal
bedienen tegen een
eerlijke prijs. Zo gauw
iedereen ons weet te
vinden als hét exper-
tisecentrum op het
gebied van glas, hebben
wij ons werk goed
gedaan.’
Roy van Leeuwen: ‘Wij moeten meer laten zien
dat wij dé partij zijn voor scholing en voorlich-
ting.’
D
it
i
n
te
rv
ie
w
v
a
n
d
e
h
a
n
d
v
a
n
R
e
n
é
V
o
rd
e
rm
a
n
i
s
o
ve
rg
e
n
o
m
e
n
u
it
d
e
S
ch
ild
e
rs
va
kk
ra
n
t.
08-09-10-11_theovanderzwaan.indd 10 10-02-21 11:05