Pagina 13 van: Glas in Beeld #5 – november 2021

13www.glasinbeeld.nl
leerd (zie elders in deze uitgave). Jaap van
Pelt: ‘We zijn enorm bezig met duurzaam-
heid en producten met toegevoegde
waarde op dit gebied promoten we enorm.
We zien veel marktpotentie in DeNoize.
Naast de problematiek rondom vliegvelden,
zien wij ook veel geluidshinder in leefgebie-
den langs snelwegen en in steden. Nu is de
enige manier nog het dikker maken van het
glas met meer PVB’s. De techniek van
DeNoize zorgt juist voor dematerialisatie.
Met dezelfde dikte een betere performance
bereiken.’
PIlOT SCHIPHOl
Inmiddels werken Jindal en Schevin met
zeven medewerkers, vier in Delft en drie in
de regio Marseille. DeNoize verwacht zijn
oplossing eind 2022 marktrijp te hebben.
Naast Schiphol en Pilkington is er een
nauwe samenwerking met Velux dat testen
doet in Denemarken. Ook in ons land is er
deze maand een belangrijke test, een pilot
waarvoor in Zwanenburg een ideale ruimte
is gevonden. ‘Samen met Schiphol’, maakt
Jindal duidelijk, ‘hebben we onderzocht hoe
en waar qua geluid de grootste frustraties
zijn. Vroeg in de morgen en laat in de avond
ervaren mensen de grootste problemen.
Dan zijn ze over het algemeen binnen en zal
onze oplossing het verschil maken. De
ruimte waar we testen heeft maar één raam,
een belangrijke voorwaarde om zo nauw-
keurig mogelijk te kunnen meten en zodat je
echt kunt zeggen “dit is de oplossing”. We
nemen proeven met gewoon glas, akoesti-
sche beglazing en met onze oplossing.’
Pilkington assembleert de techniek van
DeNoize in een HR++ Pilkington Insulight
Therm met Pilkington Optitherm S3 (ca 800
x 1.200 mm). ‘We kijken nog niet naar de
look and feel van het product, het gaat nu
echt nog om de test. Een “realtime pilot”
waarbij we het geluid oppakken en
reduceren. We kunnen heel snel conclusies
trekken, in een kwartier, maar we smeren de
test uit over twee tot drie weken. Juist ook
om op zeker te gaan en meerdere soorten
glas te kunnen vergelijken.’ Jindal is
overtuigd van het resultaat en neemt ons
mee naar het DeNoize experience center. In
deze kleine box in YES!Delft toont hij de
werking van de technologie. ‘Als het raam
open is hoor je het geluid van buiten,
bijvoorbeeld het lawaai van een vliegtuig.
Doe je het raam dicht dan wordt dit al
minder uiteraard. Dan komt ons systeem om
de hoek kijken.’ Naast een raam is een klein
touchscreen en Jindal activeert de module
die aan de bovenzijde van het glas is
ingebouwd in de spouw. Zwarte folie, zo’n
10 centimeter hoog over de breedte van de
ruit, houdt de module aan de binnenzijde uit
het zicht. ‘Als je hem aanzet verdwijnt het
geluid van het vliegtuig, maar als je hier klikt
dan kun je andere geluiden van buiten juist
toelaten, bijvoorbeeld regen. Het ene geluid
volledig weg, het andere juist toelaten.
Tenminste, als je dat wilt.’
ACTIVE NOISE REDUCTION
De techniek van DeNoize is vergelijkbaar
met die van ‘active noise reduction’
koptelefoons die reizigers in vliegtuigen veel
toepassen. De koptelefoon reduceert de
geluidstrilling door middel van een
contratrilling tot nul. Geluidswerend glas
doet in principe hetzelfde alleen dan niet
met een tegentrilling maar door een trilling
te dempen. Jindal: ‘DeNoize werkt
“realtime”. Trilling en tegentrilling “cancel-
len” elkaar uit zodat er geen geluid meer
binnenkomt. We hebben een oplossing voor
alle soorten geluid, een mix van frequenties
dus. Standaardproducten, zoals de meest
gangbare soorten geluidwerend glas,
werken goed voor midden en hoge
frequenties; voor lage frequenties is meer
glasdikte nodig met veel meer folies. Langs
vliegvelden en snelwegen blijven de lage
basgeluiden echter toch binnenkomen en
juist daar hebben we een oplossing voor.’
De module werkt direct op het lichtnet en
vraagt een kleine hoeveelheid elektriciteit.
Een volgende versie die standalone op PV
werkt, is een idee maar nu zorgen kabel en
transformator voor het bekende ‘glas met
een draadje’ waar bij menig glaszetter de
haren van overeind gaan staan. Ten
onrechte vindt Van Pelt. ‘Onbekend maakt
onbemind. De sector moet juist investeren
in het ontwikkelen van dergelijke duurzame
producten met toegevoegde waarde.’
UITDAGINGEN
Waar staat DeNoize nu? Wat zijn de te
zetten stappen en wanneer kunnen we
meer van deze oplossing verwachten? En
bovenal met wie? Jindal: ‘Er zijn nog tal van
uitdagingen, technisch, commercieel,
organisatorisch. In theorie kunnen we
geluid tot nul reduceren, maar dan zal onze
module in het hart van de ruit in het zicht
moeten komen. We willen ‘m dicht bij het
kader verwerken. De laagste frequenties
kunnen we op termijn naar verwachting 8
tot 10 dB terugbrengen; dat is ongeveer 80
tot 90 procent reductie. We zijn nu in de
buurt van 5 dB, dus een eind op weg. Alles
onder voorbehoud want ook nog niet
onafhankelijk getest. Naast de techniek zelf
is er ook het maken van het design voor
productie, oftewel van ontwerp naar
definitief product. Belangrijke vraag is
verder: moet het op voorhand in de fabriek
worden ingebouwd of kan het ook als
“added value” aan de consument worden
gegeven. Ook willen we meer weten over
de duurzaamheid. Werkt de techniek ook
over vijf jaar? Dan zijn er nog vele andere
aspecten: van certificatie tot hoe om te
gaan met herplaatsen bij breuk.’
Op lange termijn streeft DeNoize niet naar
eigen productie. ‘Wij zorgen voor de kit
maar de glas- en systeemfabrikanten
zullen het zelf moeten oppakken. Eind
2022 komen de eerste producten op de
markt. Dat is voor 80-90 procent “sure”
met Pilkington Nederland. We zullen onze
techniek nooit exclusief verkopen, vooral
om dit grotere probleem wereldwijd op te
lossen. Maar Pilkington heeft natuurlijk wel
een voorspong en zal die ook benutten.
Hetzelfde geldt voor Velux. In Denemar-
ken loopt nu een groot testprogramma als
onderdeel van een duurzaamheidsproject.
De uitkomsten daarvan verwachten we
begin 2022. Het grote voordeel van
samenwerken met Velux is dat zij dicht op
de woningmarkt opereren.’
Van Pelt aanvullend over het niet geven
van exclusiviteit, iets wat overigens ook
het geval is bij PHYSEE. ‘Exclusief? Nee
juist niet, dat is niet des Pilkingtons. Het
maakt onze samenwerking ook zo goed.
Onze directeur Laurens Aveskamp staat
honderd procent achter het meedenken
en meewerken aan dergelijke innovaties.
Hij maakt ook deel uit van het manage-
ment van Pilkington Europe wat het
internationaal opschalen van nieuwe
producten ook ten goede komt.’
HOGER DOEl
In 2022 denkt DeNoize samen met
Pilkington en Velux duizend tot tweedui-
zend units te maken. Het opschalen tot
zo’n 500.000 stuks kan dan vanaf 2023.
Maar er zijn meer, langere scenario’s
denkbaar, bijvoorbeeld als er naar
aanleiding van de eerste producten en
praktijktesten aanpassingen nodig blijken.
De idealen van Jindal, Schevin en hun
team overstijgen echter die van commer-
cie. ‘We weten dat we de overlast kunnen
reduceren’, besluit de eerste, ‘maar als dat
wordt ervaren alsof je in een onnatuurlijke,
dichte geluidsbox woont, dan schieten we
ons doel voorbij. Iemand beter laten
slapen, dat is de missie. Ik woon in het
hart van Rotterdam en word dagelijks om
6.30 uur gewekt door een schoonmaakma-
chine in de straat. Ik hoef geen wekker te
zetten. In een stad staat je brein altijd in
alarm, daar word je letterlijk gek van. En
de frustratie is niet alleen het geluid zelf,
maar het feit dat een ander er de controle
over heeft. Dat is ook de reden waarom
we het doorlaten van natuurlijke geluiden
introduceren. Daar kun je zelf voor kiezen.
We lossen dit echt op vanuit het perspec-
tief van de gebruiker met als doel zijn
leven te verbeteren. Dat motiveert enorm.’
Het team van DeNoize in Delft met v.l.n.r. Jasper Vlaar, Aman Jindal, Timothy Kramer en
Koen Haesen.
10-11-12-13_denoize.indd 13 27-10-21 10:16