Pagina 6 van: Glas in Beeld #5 – november 2021

6 glas in beeld
glasprofessionals met een Vakcertificaat.
Verburgt: ‘Uiteindelijk is het doel dat deze
opleiding in meerdere regio’s gaat
draaien. Het zou mooi zijn al ik daar mijn
steentje aan bij kan dragen.’
VEEL VRAAG NAAR GLASZETTERS
Sommige beroepen bieden voldoende tot
goede kans op werk, de zogeheten
kansberoepen. Andere beroepen bieden
een zeer goede kans op werk, omdat er
weinig geschikte kandidaten zijn voor
bepaalde vacatures, dit zijn krapteberoe-
pen ofwel beroepen met moeilijk vervul-
bare vacatures. Het vak van glaszetter is
beide: het biedt grote kansen en tegelij-
kertijd zijn vacatures moeilijk te vervullen.
De nieuwe opleiding probeert dit gat op
te vullen. Daarbij speelt nog een factor.
JOEY VERBURGT
HEEFT ER Zin in
Joey Verburgt (37) is de instructeur die de deel-
nemers aan de Glasopleiding de kneepjes van
het vak zal bijleren. Hij is niet bevoegd en wordt
om die reden bijgestaan door een docent van
ROC Midden-Nederland. ‘Ik laat zien dat als je je
best doet, je het leven weer kunt oppakken.’
V
erburgt is woonachtig in Rotterdam
en zo’n tien jaar ZZP’er, gespeciali-
seerd in glaszetten, schilderwerk en
spuitwerk. ’Ik ben gestart als kok en heb
een paar jaar in de horeca gewerkt.
Daarna heb ik de schildersopleiding
gevolgd, maar ik bleek allergisch voor
verf. Daar kwam ik pas achter toen ik klaar
was; watergedragen verf was er toen nog
niet. Vervolgens kwam ik als leerling te
werken bij Stekelenburg waar ik in de
snijhal en op de binnendienst met alle
facetten van glas te maken heb gekregen.
Ook in de 24-uurs buitendienst en
nachtmontage heb ik geleerd wat glas is.
Ik heb daarna bij meerdere bedrijven
gewerkt, maar kwam telkens weer terug
bij Stekelenburg, ook als ZZP’er. Zo heb ik
vele mooie projecten gemaakt, ook in de
montage. Voorbeelden? De hardglazen
liften in Utrecht CS en de stations van
Lunetten en Breda. De grote koepel van
de SNS in Utrecht. Ik heb echt veel passie
voor glas opgebouwd. Een materiaal waar
je veel meer mee kunt en waar veel meer
techniek achter schuilt dan je zou denken
zolang je er niet mee werkt.’
JE LEVEN WEER OPPAKKEN
Verburgt heeft een verslavingsverleden
waar hij niet trots op is, alhoewel het hem
wel heeft gebracht waar hij nu is. ‘Ik heb
ADD, dat is een variant van ADHD, maar
dan vooral in je hoofd. Je overdenkt dan
alsmaar veel dingen tegelijk en kunt je dan
moeilijk concentreren. Ik bleef maar
doorgaan, was altijd aan het werk. Ik wist
dat ik hulp moest zoeken, maar het heeft
wel even geduurd voordat ik zover was.
Als je goede baan hebt, goed verdient,
wat is dan het probleem? Als je positief
wilt veranderen, moet je het zelf doen. Ik
ben nu bijna 2,5 jaar clean, maar het is
dagelijks hard werken. Voor de ADD heb
ik medicatie en ik voel me als herboren.’
Het zal voor Verburgt een uitdaging zijn
een dag per week voor de klas te staan.
Hij is er echter van overtuigd dat het hem
gaat lukken een goede leraar te zijn. ‘Ik
geef in jeugdklinieken al lezingen en
voorlichting over verslavingsproblematiek.
Ik heb zelf in klinieken gezeten en vertel
mijn ervaringen door. Op die manier laat ik
zien dat als je je best doet, je het leven
weer op kunt pakken.’
MENSEN-MENS
De zestien deelnemers die eind september
aan starten met de glasopleiding hebben
al een baan. De opleiding begint nu vanuit
de bedrijven maar de bedoeling is dat er
op termijn meer leerlingen uit het MBO en
de ROC’s deelnemen om zo meer
instroom te bewerkstelligen. Verburgt: ‘De
leeftijden zijn uiteenlopend; mijn leeftijd
neemt deel maar er zijn ook jongeren.
Iedereen komt met het doel kennis op te
doen; het is hopelijk niet alleen een
kwestie van een papiertje ophalen. Het is
aan mij om de kennis van glas en het
enthousiasme voor het werk over te
brengen. Gelukkig is er voldoende
variatie: er is straks ongetwijfeld prima
lesstof en we zullen ook bedrijven en
beurzen gaan bezoeken. Ik weet zeker dat
ik de materie kan overbrengen. Daar
twijfel ik niet aan. Ik hoef er in ieder geval
niet bang voor te zijn dat ik vanwege mijn
leeftijd en verleden stoffig over zal komen.
Ik ben een “mensen-mens” en het is mooi
dat ik nu voor de klas over m’n passie kan
vertellen.’
Joey Ver-
burgt: ‘Ik ben
een “mensen-
mens” en het
is mooi dat ik
nu voor de klas
over m’n passie
kan vertellen.’
04-05-06-07_opleiding.indd 6 27-10-21 10:01