Vakblad

Glas in Beeld #5 – november 2021

In deze editie

De nieuwe Glas in Beeld (#5 – november 2021) staat weer boordevol actualiteiten uit de wereld van het vlakglas. Ook tips voor het verder professionaliseren van je bedrijf en het toepassen van glas vind je in de nieuwe uitgave. Een greep uit de onderwerpen.

MBO-opleiding Glaszetter van start 

De MBO Niveau 2 opleiding Glaszetter aan het MBO Midden-Nederland te Nieuwegein is van start. De leerlingen zijn afkomstig van bedrijven uit de sector. Ze werken vier dagen en gaan wekelijks één dag naar school. ‘We hebben er met z’n allen hard voor geknokt’, zegt Francesco van Ooyen van de gelijknamige glashandel uit Landgraaf, tevens voorzitter van OnderhoudNL sector Glas. ‘Dit is een grote stap in de erkenning van het vak.’

Tegentrillend glas: je moet het horen om het te geloven

Startup DeNoize uit Delft heeft een manier bedacht om met een ‘tegentrilling van het glas’ geluid te reduceren. Ramen zijn als het gaat om het weren van geluid een zwakke schakel in de gevel. Door dikker glas toe te passen, met daartussen taaie geluidwerende folies, is het mogelijk de overlast van lawaai te dempen. Maar dergelijke glaspakketten zijn dik en zwaar. DeNoize kan met ‘normaal’ glas hetzelfde bewerkstelligen. En meer: het is zelfs mogelijk het ene soort geluid te weren, verkeerslawaai bijvoorbeeld, en het andere, fluitende vogels, binnen te laten. Je moet het horen om het te geloven.

VITRIS Online nieuw maar vertrouwd

‘VITRIS Online glassoftware voor winnaars’. Met deze kreet profileert BOWA Automatisering het nieuwe platform dat werkt in de Cloud en een veelheid aan nieuwe functionaliteiten heeft. ‘We zetten de administratie om en bedrijven werken zo weer verder’, zeggen Marco en Martijn Wagelaar van BOWA. ‘Toch is dit nog maar het begin: we zullen het platform alsmaar uitbreiden en verbeteren met een veelheid aan extra functionaliteiten.’ De gebroeders Wagelaar zijn trots op hetgeen ze hebben ontwikkeld en vertellen waarom glasbedrijven zo blij zijn met het innovatieve VITRIS Online. Twee gebruikers staven deze kijk op de meest gebruikte software in de glasmarkt.

Van den Heuvel Glas terug van weggeweest 

‘Onkruid vergaat niet’ is de uitdrukking, maar dat is veel te negatief als het gaat om Van den Heuvel, een grote naam uit de Nederlandse glaswereld. Dus we zeggen liever: ‘Wat sterk is blijft’. De familie is al bijna een eeuw actief in het vlakglas en Ad van den Heuvel (71) is ‘still going strong’. Het moet een heuglijk moment voor hem zijn geweest toen vorig jaar het bord Glassolutions van de gevel werd gehaald en Van den Heuvel Glas eronder vandaan kwam. Van den Heuvel Glas terug van weggeweest. We gaan in gesprek met de twee kartrekkers van het bedrijf uit Rijswijk: Ad van den Heuvel en zijn schoonzoon Martijn Ramekers.

Industrie 4.0 in nieuw perspectief 

INTERMAC introduceerde haar versie van Industrie 4.0 tijdens VITRUM in Milaan. De ondanks Corona gehouden vakbeurs is één van de belangrijkste internationale evenementen in de sector. De beurs bood een compleet overzicht van de nieuwste technologie in de wereld van glasbewerking. Intermac presenteerde machines en zusterbedrijf Diamut gereedschappen. Maar de bedrijven lieten bovenal zien hoe ze fabrieken kunnen ontwikkelen vanuit het 4.0-perspectief. Robèrt Rommers van Pieterman Glastechniek praat ons bij. Conclusie: we staan aan de vooravond van een digitale revolutie waar ook de glassector niet aan ontkomt.

Glas helder houden in praktijk niet eenvoudig

Een glazenwasser krijgt opdracht om het glas in de gevel van een groot kantoorgebouw te ontdoen van vuil en afzettingen. Op het glas zitten witte afzettingen die moesten worden verwijderd. Na afloop van de reinigingswerkzaamheden blijkt dat de afzettingen gedeeltelijk zijn verwijderd, maar helaas blijkt ook dat er nieuwe schade is ontstaan. Glas helder houden blijkt in de praktijk niet eenvoudig te zijn. In opdracht van de eigenaar van het kantoorgebouw heeft Peutz Geveltechniek een onderzoek ingesteld om de oorzaak van de schade aan het glasoppervlak te kunnen bepalen.

‘Social media onmisbaar voor imago en vindbaarheid’

Zeker in onze B2B bouwbranche verkoop je uiterst zelden een project, omdat je toevallig de dag ervoor iets hebt gepost op social media. ‘Maar dat betekent niet, dat je social media zomaar links kunt laten liggen’, vindt Raymond Poulssen, die ruim vijf jaar geleden als Marketing Manager begon bij Scheuten en er de social mediacommunicatie uitbouwde. ‘Als je het goed aanpakt en ook de verwachtingen managet is het namelijk een onmisbare pilaar voor je imago én voor je online vindbaarheid. En dat leidt uiteindelijk vanzelf tot meer opdrachten, alleen niet zo direct als de meeste bedrijven gewend zijn of zouden willen.’

Creatief met glas: Crea-Lite in perspectief 

Paul Roman werkt met architecten en kunstenaars aan unieke glastoepassingen in de bouw en stond aan de wieg van het reliëfglas Crea-Lite. Toen Jaap Drupsteen voor de gevel van Beeld en Geluid zocht naar het dynamische en briljante effect van glas-in-lood, maar dan geheel in glas, vond hij de oplossing bij Saint-Gobain Building Glass. In samenspraak met de architect en kunstenaar bedacht Roman een methode om kleur en reliëf in glas te combineren. Met kunstenaar Ingeborg Meulendijks realiseerde hij recent een oogstrelende toepassing van Crea-Lite in helder glas.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.