Onder de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) is een vergunningaanvraag met bouwtechnische uitwerking niet langer vereist. In plaats daarvan volstaat een melding bij de gemeente met summiere gegevens. Gemeenten hebben hierdoor geen inzicht meer in de bouwkundige details van een bouwplan, terwijl zij wel eindverantwoordelijk blijven voor de beoordeling of aan de wettelijke eisen is voldaan. De Wkb maakt deel uit van het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl), de opvolger van het Bouwbesluit.
Dit roept volgens Nico Scholten op de site van Bouwwereld de vraag op welke gevolgen dit heeft. En dan met name voor bouwkundige en installatietechnische oplossingen die periodiek onderhoud en inspectie vereisen om te voldoen aan de eisen van het Bbl.
Adequaat onderhoud
Scholten gaat in op constructieonderdelen die alleen aan de brandveiligheidseisen kunnen voldoen met een aanvullende behandeling. Volgens artikel 6.147 van het Bbl moet je die op een adequate wijze onderhouden. Echter, nergens in de voorschriften omtrent de Wkb is vastgelegd dat je gedurende de levensduur van het gebouw bewijsstukken hiervan aan de gemeente moeten overleggen. ‘Het is in werkelijkheid nog erger. De gemeente en andere belanghebbenden, zoals buurtbewoners, zullen geen weet hebben van deze oplossing. Onder de Wkb is er immers geen sprake meer van een (opvraagbaar) vergunningsdossier’, aldus Scholten bij Bouwwereld.
Andere risicovolle oplossingen
Het ontbreken van regelgeving binnen de Wkb geldt voor vele bouwkundige en installatietechnische oplossingen die onderhoud en inspecties vereisen. Voorbeelden daarvan zijn terugslag- en brandkleppen in ventilatiesystemen of structurele verlijming van gevels, zoals beschreven in het document van Centraal overleg Bouwconstructies Plan van aanpak controle Structurele verlijming van gevels.
Geen weet van bouwkundige details
Hoe kunnen gemeenten de noodzaak van bewijsstukken kenbaar maken als ze geen weet hebben van de bouwkundige details van een bouwplan? Hoe is de veiligheid en gezondheid op lange termijn dan gewaarborgd? De toezichts- en handhavingstaken van gemeenten blijven bestaan en zou het Rijk moeten compenseren, aangezien de leges deze kosten niet langer dekt. Dan moet de gemeente wel weet hebben van die ‘risicovolle’ oplossingen. Op dergelijke bouwwerken zou private kwaliteitsborging zonder meer niet van toepassing moeten zijn. Artikel 2.17 Bbl, waarin staat welke bouwactiviteiten onder de Wkb vallen, zou bouwwerken met dergelijke oplossingen vergunningplichtig moeten verklaren, aldus Scholten.
Wat is het Bbl?
Het Besluit bouwwerken leefomgeving Bbl is een wettelijke regeling die de regels vastlegt voor het bouwen, verbouwen en het gebruik van bouwwerken. Het Bbl bevat regels over veiligheid, gezondheid, duurzaamheid en bruikbaarheid van bouwwerken. Daarnaast heeft het Bbl regels over de staat en het gebruik van een bouwwerk. En over het uitvoeren van bouw- en sloopwerkzaamheden. Het Bbl is één van de vier algemene maatregelen van bestuur onder de Omgevingswet en is de vervanger van het Bouwbesluit 2012. Het Bbl bevat algemene regels die voornamelijk uit het Bouwbesluit 2012 en de Woningwet komen. Ook de Wkb is in het Bbl opgenomen. Het doel van het samenbrengen van (onderdelen) van verschillende regels in één besluit was dat er sprake is van meer samenhang en dat regels eenvoudiger vindbaar zijn.
Lees het volledige bericht als premium abonnee op de site van Bouwwereld.