De Online Special Bestelauto Stadslogistiek bekijkt de huidige stand van zaken en verkent nieuwe wegen voor de stad. Lees ‘m hier digitaal.
Door veel verkeer is het centrum langzaam dichtgeslibt en tot overmaat van ramp is de zero-emissiezone uitgevonden. Hoe moet dat verder? Er zijn oplossingen om toekomst te bieden aan stadslogistiek en de special behandelt ze.
Een stap vooruit
Arjan Velthoven is hoofdredacteur van Bestelauto. In zijn voorwoord van de Online Special Bestelauto -Stadslogistiek zegt hij dat stadslogistiek niet meer is wat het geweest is. ‘Zero-emissiezones en andere regelgeving om de binnenstad zo schoon en autovrij mogelijk te maken veranderen de manier waarop we de stad in rijden. Die dieselbestelauto kan binnenkort echt niet meer.’
Ezel en handkar
Daar kun je lang of kort over zeuren, dat er wat moet veranderen is duidelijk, vindt Velthoven. ‘Een week nadat ik in Nederland de test voor deze online special had afgerond, was ik in Marokko. In het centrum van Marrakesh is de stadslogistiek hetzelfde als hier vijftig jaar (of langer) geleden. Lawaaiige, stinkende trucks en bestelauto’s, driewielbrommers met opbouw, scooters die in de nauwe straatjes van de souks toeristen van de sokken rijden. En her en der een zwaarbeladen ezel of een handk
Dwingende maatregelen
Dan kijk je, aldus Velthoven, ineens heel anders naar onze georganiseerde, redelijk schone binnenstad. ‘En ook naar die soms dwingende regelgeving. Die verandering is niet altijd leuk, maar wel nodig en als je over je schouder kijkt naar hoe het vroeger was, is het ook zeker een stap vooruit. Die stap moet je als ondernemer durven nemen. Wie zich aanpast aan de nieuwe stadslogistiek, kan zomaar nieuwe kansen voor zijn bedrijf ontdekken. Zet die stap vooruit.’
Onderwerpen Online Special Bestelauto Stadslogistiek
Een paar onderwerpen uit de Online Special Bestelauto Stadslogistiek lichten we hier kort uit.
- Zero-emissiezones
- Citysluipers getest
- Nieuwe Fords
Met het toegeven aan de wens van een deel van de Tweede Kamer en staatsecretaris Janssen (PVV) om bestelauto’s met Euro 6 verbrandingsmotoren één jaar langer toe te laten in de nieuwe zero-emissiezones (ZEZ) lijkt de rust te zijn teruggekeerd. Maar in feite verandert er bar weinig en blijven alle plannen grotendeels op schema. Positief daarbij is dat de komende vierde Europese kentekenregeling goed nieuws is voor bestuurders van elektrische bestelauto’s.
Citysluipers getest
De binnenstad is tegenwoordig geen vrij terrein meer voor bestelauto’s. De zero-emissiezone hakt erin en er zijn al bedrijven en leveranciers die zich terugtrekken uit stadscentra. Is dat wel nodig? Er zijn toch voldoende alternatieve voertuigen voor de stad? Bestelauto probeerde er drie uit.
Nieuwe Fords
Ford blijft maar bezig om haar bestelautoaanbod verder te verfijnen. In en rond Barcelona konden we recent rijden met maar liefst drie nieuwe dan wel vernieuwde modellen. Het gaat om de nieuwe E-Transit Courier, de vernieuwde E-Transit en de nieuwe Transit Connect.