Ga naar hoofdinhoud

Campagne ‘Werken in Hout is Goud’ zou ook glassector passen

Hout is goud

Werken in Hout is Goud’ is de naam van de nieuwe wervingscampagne van de sector houttechniek. Scholingsfonds SSWT, regionale opleidingsbedrijven en MBO-instellingen willen met de campagne iets doen aan het tekort aan vakkrachten in deze sector. Dat gebeurt via sociaal mediaplatformen, een wervingswebsite werkeninhoutisgoud.nl en toolkits. Het probleem van de houtsector is ‘universeel’: de gehele bouw kampt aan een tekort aan arbeidskrachten. De vlakglassector zou een voorbeeld kunnen nemen aan deze prima campagne ‘Werken in Hout is Goud’.

Tot en met 2027 heeft de Nederlandse houttechnieksector (houtbouwsystemen, houten kozijnen, -ramen, -deuren en -trappen) vierduizend nieuwe krachten nodig voor uitbreiding en 1.500 voor vervanging. Daarnaast vragen automatisering en robotisering om voortdurende bijscholing.

Hout is Goud live

De ‘Werken in Hout is Goud’-campagnewebsite is gisteren online gegaan. Leerplichtigen en hun ouders vinden op werkeninhoutisgoud.nl informatie over werkend leren in de Beroepsopleidende Leerweg (BOL) en werkend leren in de beroepsbegeleidende leerweg (BBL). Zij-instromers/niet-leerplichtigen worden voorgelicht over het CS-traject (certificaten stapelen). Zij bouwen hun vakbekwaamheid in overleg met de werkgever/leerwerkplaats op met het doorlopen van speciale cursussen en/of trainingen, afgesloten met een certificaat.

MBO’s als aanspreekpunt

Aanspreekpunt voor alle drie de trajecten zijn de acht over het land verspreide regionale opleidingsbedrijven en aangesloten MBO’s. De website is uitgerust met een opzoekmodule met contactgegevens van MBO’s en regionale opleidingsbedrijven, inclusief hun open dagen.

Instagram, TikTok en YouTube

Op sociale media loopt dit jaar en eerste halfjaar 2026 een campagne waar de doelgroep het meest actief is: Instagram, TikTok en YouTube. Een herkenbare tone of voice en jonge vakgenoten die hun ervaringen delen spreken de doelgroep op een authentieke en enthousiasmerende manier aan. Voor regionale opleidingsbedrijven, houttechniekbedrijven en technische opleidingen is er begeleidend campagnemateriaal beschikbaar voor hun eigen wervingsinspanningen. Merkenbouwer Hart Voor De Zaak in Valkenburg ZH tekende voor het bedenken en uitvoeren van het creatieve concept van Werken in Hout is Goud.

Slagkracht verhogen

De regionale samenwerkingsverbanden en opleidingsinstituten zijn nauw betrokken geweest bij de opzet en invulling van de website. Zij zijn blij met dit initiatief. Zo ook bedrijfsleider Marlon van Dorrestein van Regionaal Techniek Centrum Bouw in Hardenberg/Nieuwleusen. Zij zegt: ‘Als we dit als sector houttechniek en opleidingsbedrijven/mbo goed oppakken, zijn we beter zichtbaar. We verhogen onze slagkracht om de houtprofessionals van morgen in onze levendige sector te interesseren.’

‘Hout is Goud’ welkome aanvulling

Manager Relatiebeheer en Marktontwikkeling Stef Noppers van Espeq Bouwopleidingen noemt de campagne een welkome aanvulling op de al bestaande initiatieven om de instroom in de sector te vergroten. ‘Ik ben blij dat de tone-of-voice goed aansluit op de belevingswereld van de nieuwe lichting vakmensen.’ Directeur Rien Oerlemans van BosMti Opleidingen: ‘Samenwerking is belangrijk. Ik hoop dat deze campagne op vruchtbare bodem valt, ook bij de individuele lidbedrijven. Uiteindelijk bepalen zij individueel hoe aantrekkelijk de sector is voor instromers. Het is ieders belang goed en genoeg opgeleid personeel voor de toekomst te werven en te houden.’

Staat als een huis

SSWT-directeur Karoly Bukholczer is erg trots op de brede opzet van de campagne en de samenwerking tussen campagneteam, betrokken organisaties en de acht regionale opleidingsbedrijven. ‘Dankzij de inhoudelijke en organisatorische inzet hebben we met ‘Werken in Hout is Goud’ een breedgedragen wervingscampagne die staat als een huis.’ Direct betrokkenen: Yvonne Hogt en Mireille Vriezekolk namens SSWT, Mirjam Wisselaar van Hout- en Meubileringscollege en Samantha Schreuder van Centrum Hout.

‘Boost de Houttechniek’

Meerdere partijen, hun leden en brancheorganisaties scharen zich met steun uit het Regionaal Investeringsfonds (RIF) achter de in 2023 opgestarte campagne ‘Boost de Houttechniek’. Het gaat daarbij om het scholingsfonds Stichting Sociaal en Werkgelegenheidsfonds SSWT, vakopleider HMC Rotterdam/Amsterdam en regionale opleidingsbedrijven. ‘Boost de Houttechniek’ richt zich in het houttechniekonderwijs op professionalisering, duurzame samenwerking, onderwijsontwikkeling en met de nieuwe campagne op werving.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Schrijf je in voor de Glas in Beeld nieuwsbrief

Ontvang elke week uit het laatste (product)nieuws, trends en ontwikkelingen uit de glassector in je mailbox.
Sluit je aan bij ruim 3.500 professionals en mis niets!