Nieuws

De restauratie van het schip van de Kathedrale Basiliek Sint Bavo in Haarlem is afgerond. De Nieuwe Bavo is de grootste 19de-eeuwse kathedraal van Nederland en uniek in zijn rijke decoratie. In het schip zijn zestien nieuwe glas-in-loodramen toegevoegd naar ontwerp van beeldend kunstenaar Jan Dibbets gemaakt door Glasatelier Hagemeier. Het binnenvallend licht wordt nu gekleurd door figuraties in glas, zoals het ook door Joseph Cuypers was bedoeld. Van Hoogevest Architecten had de supervisie over de restauratie.

ACHTERGROND

De Nieuwe Bavo kathedraal is tot stand gekomen in de periode van 1895 tot 1930, naar ontwerp van architect Joseph Cuypers (1861 – 1949), zoon van Pierre Cuypers die het Amsterdamse Rijksmuseum ontwierp. De kathedraal behoort met de Sagrada Familia in Barcelona, de Sacré-Coeur in Parijs, de Westminster Cathedral in Londen en de Basiliek van Koekelberg in Brussel tot de top vijf van kerken die in de periode van 1850 tot 1950 werden gebouwd. De gefaseerde bouw laat zich aflezen aan de verschillende bouwstijlen, neogotisch, neoromaans, Jugendstil en in het westwerk stijlelementen van de Amsterdamse School en Berlage. In exterieur en interieur zijn Moorse invloeden zichtbaar in ornamentiek en bouwvorm.

DE RESTAURATIE

Al vanaf 2004 wordt het kerkgebouw, afhankelijk van subsidiestro-men, in fasen gerestaureerd: Eerst de plebanie, daarna de straalkapellen, het koor en het transept en nu het schip. De restauratie van het imposante westwerk met de twee torens zal naar verwachting in 2017 worden opgeleverd. Uitgangspunt voor restauratie was in eerste instantie het herstel van de vele bouwkundige gebreken aan goten, daken, ramen en aan natuurstenen en bakstenen onderdelen. Daartoe is een specifiek productieproces in gang gezet om de aangetaste bijzondere vormstenen te vervangen in nieuw materiaal met exact hetzelfde uiterlijk.

RECONSTRUCTIE EN BEELDENDE KUNST

Naast dit ambachtelijk herstel is draagvlak gevonden voor reconstructie van elementen die verloren zijn gegaan, zoals de rijke kleuruitmonstering aan het exterieur. Was de kathedraal voorheen gesierd door grijs ogende natuursteen, nu zijn hier de gekleurde details op basis van kleuronderzoek teruggebracht. Ook maakte de opdrachtgever zich sterk voor toevoeging van nieuwe elementen, waaronder de zestien nieuwe glas-in-loodramen.

KATHEDRAALMUSEUM

In de crypte onder het koor is de ruimte geschikt gemaakt voor museaal gebruik. In dit Kathedraalmuseum worden de kostbare kerkelijke museumstukken tentoongesteld. Op borden is de geschiedenis en de restauratie van de Nieuwe Bavo in woord en beeld gebracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.