Nieuws

Spiegeldraadglas station Almere vervangen

5
spiegeldraadglas

ProRail is begin februari gestart met de vervanging van een groot aantal glasplaten spiegeldraadglas in de noordwestelijke perronkap van station Almere Centrum. Tijdens de hevige storm op 18 januari zijn ruim vijftig glasplaten losgekomen uit de kapconstructie. In verband met de veiligheid wordt het glas nu vervangen door een tijdelijke constructie met doek.

De kapconstructie van het station bestaat uit 2600 platen spiegeldraadglas. Dit glastype werd in het verleden als brandwerend, inbraakwerend, doorvalveilig en letselbeperkend veiligheidsglas beschouwd en mocht ook als dusdanig worden toegepast. De gedachte was dat bij glasbreuk de draden de scherven bijeenhouden zodat vuur en rook ook dan worden geweerd, de platen in de sponning blijven zitten en de scherven niet voor snijgevaar kunnen zorgen. Door aanscherping van de regelgeving en nieuwe inzichten voldoet het spiegeldraadglas niet meer aan de huidige bouweisen en mag het glas alleen nog als rookwerend worden toegepast en brandwerend in kleine oppervlakten. Aan de eisen voor doorvalveiligheid en letselbeperking, zoals ook in dakconstructies, voldoet het glas in het geheel niet meer. Vervanging van het glas in de kapconstructie van het station zal naar verwachting dan ook moeten gebeuren door (gehard) gelaagd veiligheidsglas.

Over de kwetsbaarheid van de kapconstructie zegt ProRail dat ‘de afgelopen tijd is in toenemende mate gebleken dat de kap in Almere kwetsbaar is bij de hoge windsnelheden waaraan zij wordt blootgesteld. Daarom bewaken we de conditie van de kap continu en wordt er tegelijk hard gewerkt aan een solide en toekomstbestendige oplossing. Tijdens en na de storm van 18 januari is een groot aantal glaspanelen uit de noordwestwand van de kap geblazen. In de afgelopen weken is intensief overleg gevoerd met de gemeente en besloten om per direct alle glasplaten in dit deel van de kap zo snel mogelijk te vervangen. Er komt een tijdelijke constructie en intussen wordt nagedacht over een definitief ontwerp.’

De werkzaamheden aan de kapconstructie zijn op donderdag 8 februari begonnen en zullen ongeveer twee maanden in beslag nemen. Een deel van het station is afgezet in verband met de werkzaamheden.

5 reacties op “Spiegeldraadglas station Almere vervangen

  1. A. Willems schreef:

    Spiegeldraadglas???????

  2. Leo Oostlander schreef:

    Gelamineerd float glas, b.v. 10.2.10, voldoet ook als veiligheidsglas.

  3. root schreef:

    Abut EXPEDIA:their ROE went as: 20.3 (2014), 23.0 (2015), 6.3 (2016), 8.7 (2017). To the question: “what happened?, you already gave the answer: expensive acquisitions in 2015/2016, number of shares and debt increased significantly”. Question is: can they go back to those figures? And equally important question what is the growth potential ? In any case your bet in Expedia seems better than that of Silverchef (which to me was a bit like consumer credit for McDonalds competitors). and maybe the story is not over and manage a good reverse

  4. carzam schreef:

    Zr Stefana Namens de zusters van de Bermhertigheid Jesu van Kortenberg onze oprechte christelijke deelneming bij het overlijden van Stan Moge de Heer hem in zijn eeuwige liefde opnemen

  5. Colleen schreef:

    We are in the Golden Age of Disrespect at least in the USA, led directly from DC The Internet, additionally, has always been about voicing your opinion whether it makes sense or anyone else wants to hear it without respect for others. If the Internet was non-anonymous from Day 1, imagine how different that might be. As for Jack, he deserves the utmost respect for his playing career. I don”t know if that”s as true for his course designs. His opinions on the golf ball? His last PGA Tour win was 31 years ago. I would much more like to know what current players think not long-retired legends of the game. I believe most of his concern is about his course designs, and profit margins. All designers need to think about challenge over length. The Tour”s great short Par 4s prove that. And unless you make a ball that flies shorter for more swing speed, the long hitters will still be the longest hitters, and the short hitters will still have longer clubs into the greens.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.