Het vinden en binden van medewerkers in de glassector was nog nooit zo’n grote uitdaging. De sector kampt met een groot aantal moeilijk vervulbare vacatures en staat daarnaast voor de uitdaging de komende jaren heel veel werk te verzetten. Er moeten binnen tien jaar één miljoen huizen bij. En de woningmarkt, utiliteit en infra heeft een enorme renovatie- en verduurzamingsopgave. Een gratis whitepaper over ‘Employer branding‘ geeft antwoorden op een aantal prangende vragen.
Om de bouw en techniek aantrekkelijk te maken zijn er vele initiatieven, maar of die werken en voldoende zijn? Het lijkt er niet op. Want kijk je op LinkedIn dan zie je de ene na andere ondernemer in het glas ‘schreeuwen’ om medewerkers. Maar alleen een oproep plaatsen is niet voldoende. Sterke werkgeversmerken doen aan ‘Employer branding’ en onderscheiden zich positief op de arbeidsmarkt. Ze hebben betrokken en bevlogen medewerkers en hebben minder moeite om nieuw talent te werven en aan zich te binden.
Vraag personeel verandert
Het tekort aan ‘traditionele’ vakmensen is echter niet het enige dat speelt op de arbeidsmarkt in de bouw- en installatiebranche de komende jaren. De vraag naar personeel verandert ook nog eens enorm. Door technologische ontwikkelingen en andere manieren van bouwen komt er meer behoefte aan anders opgeleide mensen.
Meer digitale hulpmiddelen
Inge Sijpkens is auteur van het boek Bouwen aan een sterk werkgeversmerk en docent van de gelijknamige online cursus van Online Bouw Academie. Ook de whitepaper ‘Employer branding’ is van haar hand. Ze benadrukt het toenemende gebruik van data in beheer en onderhoud. ‘Er zijn data-analisten nodig om al die data te analyseren en te vertalen naar nuttige inzichten en concrete acties’, vertelt ze. ‘Denk aan digitale hulpmiddelen als BIM, het gebruiken van real-time dronebeelden van bouwprojecten ten behoeve van de kwaliteitsbewaking, de inzet van robots en virtual en augmented reality. Maar denk ook aan het groeiende belang van mooi design, goede service verlenen en heel klantgericht zijn. Daar zijn allemaal specifieke competenties voor nodig.’
Jonge generatie binden
Hoe bereid je je als ondernemer in het glas daarop voor? En hoe weet je de jonge generatie aan je te binden? ‘De helft van de jonge werkzoekenden wil niet werken voor een bedrijf met een slechte reputatie’, zegt Sascha Murk, co-auteur van het boek en de whitepaper en ook docente van de cursus. Bijna alle werkzoekenden, 96 procent, vinden dat de overeenkomst tussen persoonlijke waarden en bedrijfscultuur een belangrijke factor is om ergens met tevredenheid te werken.’



Whitepaper
Het is overduidelijk dat het vinden en binden van medewerkers in de bouw en installatietechniek nog nooit zo’n grote uitdaging was als nu. Slijpkens en Murk stelden een hoofdstuk van hun boek beschikbaar als whitepaper, voor geïnteresseerden die meer willen weten over hoe zij zich als werkgever positief kunnen onderscheiden op de arbeidsmarkt. In deze whitepaper vind je antwoorden op vragen als:
- Wat speelt er allemaal op de arbeidsmarkt in de bouw en techniek?
- Waarom is enkel het delen van vacatures niet meer genoeg?
- Wat zijn de verschillen tussen de generaties op de arbeidsmarkt?
- Wat is employer branding?
- Waarom is investeren in employer branding een logische keuze?