Glas in Video
glas vervangen

Op station Eindhoven CS waren meerdere van de bovenste platen van een glazen vloer stuk. Glas vervangen denk je dan, maar dat is niet zo gemakkelijk gezien de overlast die dat met zich meebrengt.

Het ging om beloopbaar (gelaagd en gehard) antislip glas. NS Stations heeft de vloer niet vervangen maar de kapotte geharde bovenplaten met een speciaal ontwikkelde frees verwijderd. Vervolgens is op de glazen vloer een nieuwe ‘opofferingsplaat’ geplaatst en afgekit. Gelamineerd glas in het werk wegfrezen? Het lijkt niet wenselijk maar blijkt innovatief. We beschrijven de voor en tegens van deze aanpak in onze rubriek Glas in foto’s. Zie in deze rubriek ook de spraakmakende foto van bevroren vacuümglas.

Glas vervangen: veel gevolgen

Allereerst moeten we ons afvragen: willen we dit wel, een glazen vloer toepassen waarvan de bovenste ruit gehard is? Met een scherp voorwerp, een paraplu, koffer (naaldhakken?), tik je de ruit zo kapot. Dat is op zich niet erg, nou ja esthetisch gezien wel natuurlijk, maar constructief doet het niets af aan de glazen vloer. Of toch wel? Een andere vraag: is het toegestaan om een bestaand product geleverd volgens CE te muteren? En hoe zit het constructief: je kunt toch niet zomaar een glasplaat verwijderen van een dragende glasvloer?

Glas vervangen: wat was de situatie?

We legden deze vraag voor aan Wiljo Immers, Procesmanager onderhoud NS Stations. ‘We willen de lessen die we leren bij onderhoud verwerken bij de ver- en nieuwbouw’, legt hij uit, ‘om niet daar weer eenzelfde fout te maken. En wat we zien is dat op glasgebied heel veel misgaat. Gehard glas op plaatsen waar het gelamineerd moet zijn. Kwaliteit van glas die te wensen overlaat en met dat in het achterhoofd extra kritisch zijn op wat voor glas er wordt toegepast. Glas is een fantastisch product maar er zijn veel misverstanden over het product en ook die “lessons learned” proberen we waar mogelijk te verwerken.’

Glas vervangen: makkelijk gezegd

Immers legt uit dat als op een station iets gebeurt, glas vervangen vanwege de reizigers en de treinen een grote uitdaging is dit in goede banen te leiden. ‘Je wilt er om zo weinig mogelijk overlast te veroorzaken, zo lang mogelijk van afblijven’ zegt hij. ‘Diverse stations hebben glazen vloeren zoals die in Eindhoven. De vloer zit daar boven een reizigerstunnel en het vervangen van een ruit is vanwege de complexe omstandigheden erg risicovol. Denk aan de inzet van hijsmiddelen en de veiligheid van de reizigers. Maar ook aan het buitendienst stellen van het spoor wat gezien de drukte op het spoor een erg lange doorlooptijd vergt. Dat is, los van de kosten, geen wenselijke situatie. Zo is het idee ontstaan alleen de bovenste ruit te vervangen. Die doet niet mee met de sterkte was de gedachte, de rest van het glaspakket is de drager.’

Project Eindhoven pilot

Jan Pullens van NS Stations ontwikkelde in samenwerking met Van Rijnsbergen Dienstverlening de speciale freesmachine en die is als pilot in Eindhoven ingezet. De gebroken geharde glasplaten konden zo relatief eenvoudig worden verwijderd. Ze zijn vervangen door halfgeharde ruiten, oftewel thermisch versterkt glas. Interior Glass Solutions tekende voor de productie en montage daarvan.

Lees het gehele artikel in de rubriek ‘Glas in foto’s’ in de jongste uitgave van Glas in Beeld: GIB#6 – december 2023. Nog geen abonnee? Kijk hier naar de mogelijkheden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.