Nieuws

De autoruit is gemaakt van glas dat op een speciale manier verwerkt en/of samengesteld is. Maar de ruiten van je auto kunnen aanzienlijk meer zijn dan ‘alleen maar glas’ dat de inzittenden warm, droog en veilig moet houden. Van projectieschermen tot voorruiten die zichzelf helemaal schoon kunnen houden: de wereld van autoruiten is veel spannender dan menig autogebruiker denkt.

De voorruit van de auto kan nu al veel meer

Bij Autoglas Concurrent, de grootste prijsvechter op het gebied van autoglas in Nederland, kun je nu al tal van uiteenlopende voorruiten vinden voor alle automerken, wat mede te maken heeft met functies zoals voorruitverwarming, sensoren voor de ADAS-systemen (rijassistentie) en uiteraard de optionele zonneband in de voorruit. Daar houdt het niet mee op, want er zijn tegenwoordig ook tal van HUD-systemen (head-up display) waarmee de bestuurder alle relevante informatie direct op de voorruit kan bekijken en niet meer omlaag hoeft te kijken naar het dashboard of middenconsole.

Een van de grootste ontwikkelingen op het gebied van autoglas vinden we echter in de verhouding tussen het gewicht en de kracht van de autoruit. De laatste decennia zijn autoruiten constant dunner geworden, terwijl zij tegelijkertijd veel sterker zijn. Dat is vooral te danken aan de ontwikkelingen op het gebied van gelaagd autoglas, dat direct ook een van de belangrijkste functies van het autoglas vervult: het beschermen van alle inzittenden.

Kijken we echter naar de ontwikkelingen die op de tekentafels van autobouwers en glasexperten liggen, dan wordt het aanzienlijk spannender en wordt autoglas nog een stuk interessanter.

De toekomst van autoglas

Fabrikanten van autoruiten staan voor een aantal flinke uitdagingen. De voortdurende opmars van de elektrische auto daagt de ontwikkelaars en makers van auto-onderdelen en automodellen namelijk constant uit. Dit geldt ook voor de ruiten, want het autoglas moet idealiter aanzienlijk lichter worden om zo het totaalgewicht van de elektrische auto omlaag te brengen. Dit is belangrijk vanwege de actieradius én de belasting van het wegdek. Tegelijkertijd zou het perfect zijn wanneer de ruiten meer geluid buiten kunnen houden, om zo nog meer voordeel te hebben van de stille, elektrische motor in de EV.

Er zijn al veel ontwikkelaars en fabrikanten die hiermee aan de slag gegaan zijn. Ook zijn er tal van grote automerken, waaronder Ford en McLaren, die de nieuwe ontwikkelingen graag willen implementeren zodat er verder getest en ontwikkeld kan worden.

Straks auto’s zonder ruitenwissers?

McLaren was verheugd toen er ontwikkelingen waren op het gebied van een ultrasonisch systeem dat de voorruit volledig schoon moest kunnen houden. De maker van dure sportbolides zag direct de voordelen van een auto zonder ruitenwissers. Niet alleen op esthetisch vlak, maar ook voordelen met betrekking tot de voorruit die vaak beschadigd kan raken door de ruitenwisser (bijvoorbeeld wanneer er een klein steentje onder de wisser zit).

Het ultrasonische systeem is echter veel te duur om op grote schaal te implementeren en zou de sportwagens (in nog hogere mate) onbetaalbaar maken. De technologie werd al in 2013 uitgevonden en kwam groot in het nieuws, maar het is nog steeds niet beschikbaar voor de gemiddelde auto. Hetzelfde geldt voor een minstens zo interessante ontwikkeling op het gebied van autoglas. In 2017 werd per ongeluk glas uitgevonden dat zichzelf kan herstellen. Dit heeft te maken met polyether-thioureas, dat zichzelf kan genezen. In dit geval gaat het niet alleen om de kosten, maar ook om verdere ontwikkeling van het glas. Het glas dat zichzelf kan herstellen is namelijk veel te zwak om te gebruiken als autoglas.

De voorruit als projectiescherm: van HUD naar AR-voorruiten?

De HUD-systemen werden al even kort genoemd, maar er zijn veel grootschaligere ontwikkelingen waarbij de voorruit volledig als projectiescherm gebruikt wordt. Bij de AR-voorruit, ofwel een augmented reality ruit, wordt veel meer informatie op de voorruit geprojecteerd. Hierbij wordt niet alleen gebruik gemaakt van meer informatie, maar ook advies voor de bestuurder. De vraag is echter in hoeverre dit ook daadwerkelijk op grote schaal geïmplementeerd gaat worden, omdat er aardig wat haken en ogen aan zitten. Bij de HUD wordt slechts een deel van de ruit gebruikt, waar bij AR meer informatie (en daardoor ook meer oppervlak) gebruikt wordt. Tegelijkertijd zijn er al modellen waarbij de AR-technologie gebruikt wordt en ingezet wordt (zij het op wat kleinere schaal) als een ADAS-systeem. Dit is bijvoorbeeld het geval bij Mercedes Benz.

Hoe dat er zo ongeveer uit, kun je hieronder zien.

Akoestische autoglas voor de elektrische auto

Er zijn al veel ontwikkelingen op het gebied van akoestisch glas, waar ook uitvoerig mee getest wordt bij de nieuwbouwwoningen. Ook autobouwers hebben hier veel interesse in, vooral bij het maken van de elektrische auto’s. De afgelopen 10 jaar zijn hier grote ontwikkelingen bij geweest, waarbij het geluidsniveau tot wel 30% afgenomen is, maar dit heeft er wel voor gezorgd dat de autoruiten dikker en zwaarder geworden zijn. Ook is het totaalgewicht van de auto verder toegenomen door toepassingen zoals antidreunplaten. Nu zijn autoruitmakers druk met het vinden van oplossingen. Porsche loopt hiermee voorop, want de chemisch voorgespannen voorruit van bijvoorbeeld de Porsche 911 Carerra weert meer geluid én is lichter, wat precies past bij wat nodig is in de auto van de toekomst.

Mogelijkheden versus de prijs van zo’n voorruit

Akoestisch autoglas met ultrasonische technieken en tal van ingebouwde features klinkt futuristisch en dat zal het voorlopig ook wel even blijven. Veel van de voorgenoemde technologieën zijn al ver in ontwikkeling of zelfs al beschikbaar (bijvoorbeeld Gorilla Glass), maar zijn zó duur dat zij niet probleemloos in elke auto gezet kunnen worden. Hierbij gaat het niet alleen om de prijs van de ruit zelf, maar ook de vraag of de duizenden extra euro’s voor dit autoglas ook echt de prijs waard zijn voor de gemiddelde autogebruiker. De volgende grote doorbraak op het gebied van autoglas zal dus pas gebeuren wanneer er vraag is naar een bepaalde feature of functie voor het glas, of wanneer een technologische doorbraak de mogelijkheden aanzienlijk goedkoper kunnen maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.