Nieuws
glasbokken

De smartphone app ‘Gestellpool Scanner’ voor het leegmelden van glasbokken heeft een make-over gekregen qua techniek en design. Het enige wat de klant in de nieuwe app nu nog hoeft te doen is de code op de bok scannen via de camera en de locatie bevestigen. De bok is dan leeg gemeld en kan direct door de leverancier opgehaald worden. De gratis app van het bedrijf uit Hannover is vanaf nu beschikbaar in de App Store en in de Google Play Store.

In 2014 lanceerde Gestellpool de eerste leegmeld-app om een sneller vervoer van de transportbokken naar de leverancier mogelijk te maken. Acht jaar later melden glasbedrijven een derde van de 16.000 leegmeldingen per maand via de app. Met de nieuwe versie is volgens Gestellpool ook de basis voor toekomstige verbeteringen en uitbreidingen gelegd. Gestellpool over het aantal van 16.000: ‘Dit getal staat voor alle leegmeldingen die maandelijks in ons systeem binnen komen. Aangezien wij vooral partners in Duitsland hebben komen de meeste leegmeldingen uit Duitsland. Een deel van de leegmeldingen komt echter ook uit andere landen in Europa. Dit zijn Nederland, Denemarken, Zwitserland, Oostenrijk, Zweden, België, Frankrijk, Italië, Polen en Luxemburg.’

Leegmelden glasbokken eenvoudiger

Directeur Sebastiaan Block is enthousiast. ‘De nieuwe versie biedt ons de mogelijkheid input van onze partners snel om te zetten en zo het leegmelden nog eenvoudiger te maken. Wij nemen de volledige afhandeling van het bokkenbeheer over van onze partners. Dat betekent voor hen een belangrijke ontlasting. Gestellpool Scanner speelt hierbij een belangrijke rol, omdat het klanten in staat stelt bokken op de bouwplaats eenvoudig en snel leeg te melden.’

12.000 transportbokken verloren

Gestellpool Europe vult een belangrijk gat in de processen van veel bedrijven in de bouwsector. Vaak duurt het veel te lang voordat lege bokken weer terug bij de leverancier zijn. Als ze al terugkeren: jaarlijks gingen er ongeveer 12.000 transportbokken verloren. Herman Schüller, directeur van Semcoglas Holding, is één van de oprichters van GestellPool en lid van het bestuur van GestellPool.

‘Onze branche verloor jaarlijks 10.000 tot 12.000 transportrekken. Dit kwam overeen met een waardeverlies van 6 tot 8 procent. Lege glasbokken stonden langer en langer bij klanten. Het gevolg: te weinig glasbokken, leveringsvertragingen, stilstand op de bouwplaatsen. Voor de fabrikanten was het terugvinden van de glasbokken zeer tijd- en kostenintensief zonder dat er een verbetering was in de effectiviteit van het gebruik van de glasbokken. De onduidelijkheid over wie verantwoordelijk was voor de onzorgvuldige omgang met de transportrekken had een negatieve invloed op de zakelijke relatie tussen leveranciers en klanten’, aldus Schüller.

Gestellpool in 2008 opgericht

Gestellpool is in 2008 opgericht en maakt gebruik van een 10-punten-stappenplan.

  1. Alle deelnemers blijven eigenaar van hun transportrekken. De verantwoordelijkheid voor het beheer en het vervolgen van de transportrekken besteden ze uit aan GestellPool.
  2. Deelbemers scannen de bokken. Aan de hand van datum, tijd en GPS-coördinaten bepalen zij waar de glasbok zich op dat moment bevindt.
  3. Klanten hebben één aanspreekpunt voor alle glasbokken, onafhankelijk van wie de leverancier/leveranciers zijn.
  4. Een gemeenschappelijke branche-oplossing en ongekende transparantie helpen de klanten erbij actief mee te werken en glasbokken binnen acht weken leeg te melden. Pas na die tijd berekenen ze huur voor het gebruik van een glasbok.
  5. Klanten kunnen op elk gewenst moment online nakijken hoe lang de gratis periode van een glasbok nog duurt en wanneer de glasbok leeggeruimd moet zijn. Zo voorkomen ze kosten.
  6. Klanten kunnen glasbokken leegmelden via de smartphone-app, via internet, per e‑mail, telefonisch of per fax.
  7. Het beheer door middel van elektronische registratie zorgt ervoor dat deelnemers en leveranciers geen lastig papierwerk meer hebben en voorkomt fouten die ontstaan bij het handmatig invullen van formulieren.
  8. Meningsverschillen over het berekenen van huur worden voorkomen doordat deelnemer en klant duidelijke informatie hebben over de status en de locatie van glasbokken.
  9. Ook in het geval dat de klant bij levering niet aanwezig is, vindt een rechtsgeldige registratie van het afleveren plaats.

Lees alles over glasbokken op onze site.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Glas in Beeld: professioneel, technisch & inspirerend

Volg de ontwikkelingen in de glasbranche op het gebied van gebruik van vlakglas zoals: brandwerend-, energiebesparend- en veiligheidsglas.

Abonneer nu en ontvang 6 keer per jaar het vakblad Glas in Beeld.