Nieuws
dodelijk ongeval

Op 3 mei was er in Zeist een dodelijk ongeval met vlakglas. Bij het plaatsen van een etalageruit is de DGA van Alutrend uit Barneveld onder het glas terecht gekomen en ter plekke overleden. De Nederlandse Arbeidsinspectie doet onderzoek. Een woordvoerder geeft aan dat het maanden kan duren voordat er uitsluitsel komt over de letterlijke toedracht.

‘Het is bij een dodelijk ongeval een standaardprocedure dat wij een strafrechtelijk onderzoek instellen’, zegt woordvoerder Jeroen Toet van de Arbeidsinspectie. ‘We maken proces verbaal op en dan bepaalt de Officier van Justitie of de vervolgprocedure via het strafrecht of bestuursrecht gaat lopen. Over de termijn van de inspectie valt niets te zeggen. Een dergelijk onderzoek kan maanden en soms wel jaren duren. Het enige dat bekend is en wat ik kan zeggen is dat het slachtoffer bij het oppakken van het glas onder de plaat terecht is gekomen.’

Wat ging er mis?

Volgens RTV Utrecht ging het mis toen een etalageraam van een aanhangwagen werd gehaald. Dat zou vervolgens op het slachtoffer zijn gevallen. Het was op dat moment druk in de winkelstraat en aan omstanders is slachtofferhulp verleend. Alles wat we hier verder over zeggen of schrijven is speculeren. Wat duidelijk wordt uit de foto’s is dat gebruik is gemaakt van een glasbok op een vrachtwagen. Werken met glasbokken die zijn vastgesjord op vrachtwagens of aanhangers is niet verboden. Zodra je de spanbanden loshaalt is de bok met glas echter instabiel. Je transporteert glas veiliger met een glaswagen, ook wel glasresteel genoemd. Verder is het gebruik van PBM’s cruciaal. Voorbeelden daarvan zijn snijbestendige werkkleding, polsbeschermers, een helm en snijbestendige handschoenen.

Welk type vlakglas?

Om welke type glas het gaat is niet bekend. Etalageruiten zijn als aan de eisen wordt voldaan van gelaagd veiligheidsglas en vaak enkele vierkante meters groot. Het gewicht van de glasplaat komt dan al snel boven de honderd(en) kilogram uit, zeker wanneer het om een geïsoleerde ruit gaat. Het glas dat op de straat ligt, heeft een gekit kader en het gaat dus om isolatieglas. Per persoon mag maximaal 25 kilogram worden getild en met twee personen 50 kilogram. Voor het plaatsen van een dergelijke ruit dient dan ook gebruik te worden gemaakt van hulpmiddel zoals een (mini-)kraan of glasrobot.

Uit de foto’s blijkt dat een dergelijk transport- en of plaatsingsmiddel aanwezig was. Ook de fotograaf die ter plekke was ‘heeft een apparaat met zuignappen zien staan’. Wat dan toch de oorzaak is van het dodelijk ongeval is aan de Arbeidsinspectie om te bepalen.

Afscheid in besloten kring

De medewerkers van Alutrend geven op de homepage aan dat er groot verdriet is en diepe verslagenheid. ‘De koers die door Kees en Henk-Jan (mede-eigenaar) is uitgezet zullen wij met het hele team voortzetten.’ (Redactie: Kees = Kees Veldhuizen en Henk-Jan = Henk-Jan Aangeenbrug). De zoon van de eigenaar was ook bij het dodelijk ongeval aanwezig en zou volgens de regionale media gewond zijn geraakt. Op verzoek van de familie vindt de condoleance en de uitvaart plaats in besloten kring. Namens de redactie wensen we de familie en het team van Alutrend veel sterkte met het dragen van dit verlies.

Glas in Beeld besteedt in aankomende uitgave (GIB#3-juni 2023) aandacht aan hulpmiddelen voor het veilig en arbovriendelijk tillen, transporteren, plaatsen en monteren van vlakglas. Veilig werken is een permanent onderwerp van Glas in Beeld, zoals dit artikel over het veilig werken met de grief.

3 reacties op “Dodelijk ongeval met glas: onderzoek kan maanden duren

  1. Tjarda Robinson schreef:

    Wat een vreselijk triest ongeluk. Wij hebben nog samen paard gereden tijdens onze jeugd. Wat een verlies van een ontzettend leuke man. Veel sterkte Cora, en familie!

  2. Sjaak schreef:

    Werk bijna 40 jaar in glas fabriek.
    Kom bijna elke dag op deze site.
    Ik las dit afschuwelijk bericht.
    Familie veel sterkte .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.