Nieuws
digitalisering
Foto: BOWA

Van de bedrijven in de bouw verwacht 72 procent dat de personeelstekorten de komende tijd een nóg groter agendapunt gaan worden. Digitalisering wordt als één van de vele oplossingen gezien voor het verlichten van het personeelstekort.

Personeelstekort is net als vorig jaar het grootste doel om op te lossen voor bouwprofessionals. Dat blijkt uit onderzoek van AFAS Software. Het onderzoek was in samenwerking met Markteffect en onder honderden bedrijven in de bouw. In het onderzoek stippen de meer dan vierhonderd ondervraagde bouwbedrijven allerlei redenen aan die het prioriteren van digitalisering in de weg zitten. Gebrek aan kennis binnen de organisatie en tijdsgebrek zijn de twee belangrijke knelpunten. In de glassector bieden meerdere bedrijven succesvolle oplossingen voor het digitaliseren van de processen. De belangrijkste zijn BOWA Automatisering met VITRIS Online, VKO met Glasportaal en Ofzio met BAKA Glass. We behandelen ze kort hieronder, maar eerst een schets van nut en noodzaak van digitalisering.

‘Bouw in zwaar weer’

Kevin Voges, Product Manager bij AFAS, maakt zich zorgen. ‘De bouw zit in zwaar weer. Stikstofproblematiek, oplopende bouwkosten en dan ook nog grote personeelstekorten. Het piept en kraakt. Zorgelijk is dat bedrijven aangeven niet toe te komen aan aan herstructureringen die zo hard nodig zijn om voor verlichting te zorgen. Digitalisering is een belangrijk middel om tot herstructurering te komen.’

Digitalisering processen

Digitale processen worden in de bouw voornamelijk ingezet voor salaris- en financiële administratie, werkvoorbereiding en HR. Bedrijven in de bouw hebben gemiddeld 61 procent van deze processen gedigitaliseerd. Voges: ‘Digitalisering neemt op den duur werk uit handen van het personeel. Redenen van bedrijven om niet over te gaan tot digitalisering zijn onder andere dat de voorkeur wordt gegeven aan menselijke afhandeling. Of dat zij niet genoeg vertrouwen hebben in de digitale oplossing.’

Wat verder opvalt, is dat organisaties met meer dan honderd werknemers hogere prioriteit geven aan zowel het digitaliseren als het personeelstekort. Dit ten opzichte van kleinere bedrijven. Van deze bedrijven geeft 81 procent zelfs aan dat er tenminste één eindverantwoordelijke is aangesteld om digitalisering in de organisatie te bevorderen. Van organisaties tussen de vijf en negentien medewerkers heeft maar 39 procent hier iemand voor aangesteld.

Minder faalkosten door digitalisering

Eén op de vijf organisaties laat weten het komend boekjaar 2 tot 5 procent van de budgetten te reserveren voor digitalisering. Bouwbedrijven die digitalisering hoog op de agenda hebben maken er echter geen groter aandeel van de omzet voor vrij. Een gemiste kans volgens Voges. ’Uit onderzoek komt juist naar voren dat 65 procent van de organisaties vindt dat digitalisatie faalkosten aanzienlijk naar beneden brengt. Een zorgvuldige investering in een goed werkend systeem levert uiteindelijk dus juist geld op. Dat is geld wat nu goed en beter ingezet kan worden voor andere doeleinden. Denk aan het digitaal opleiden van je medewerkers.’ De drie belangrijkste aanbieders van oplossingen op het gebied van glassoftware behandelen we hieronder.

VITRIS Online

‘Het VITRIS DNA is met VITRIS Online behouden gebleven. De manier van werken is herkenbaar en voelt vertrouwd. Mede hierdoor is het een kwestie van “de knop” omzetten. De huidige VITRIS wordt overgezet naar VITRIS Online, inclusief zaken als historie en klantcondities. Super simpel, zonder gedoe.’ Martijn en Marco Wagelaar van BOWA Automatisering zijn trots op hetgeen ze hebben ontwikkeld. Ze vertelden eerder in Glas in Beeld waarom glasbedrijven zo blij zijn met het innovatieve VITRIS Online. ‘VITRIS Online glassoftware voor winnaars’. Met deze kreet profileert BOWA het nieuwe platform dat werkt in de Cloud en een veelheid aan nieuwe functionaliteiten heeft. ‘We zetten de administratie om en bedrijven werken zo weer verder’, zegt Martijn. ‘Toch is dit nog maar het begin: we zullen het platform alsmaar uitbreiden en verbeteren met een veelheid aan extra functionaliteiten.’

Glasportaal

VKO is al meer dan dertig jaar een stabiele factor is in de glassector. Vele glasbedrijven maken gebruik van GBER dat is ontwikkeld in samen­werking met glas­bedrijven. Het bedrijf van Jur van der Kooij heeft met Glasportaal in 2021 de volgende stap gemaakt: alle modules en tools van GBER zijn in de Cloud beschikbaar en de eerste bedrijven maken de overstap. ‘Dat doen ze probleemloos’, zegt Van der Kooij. ‘De eerste klanten die met Glasportaal werken zijn enthousiast. Het programma draait volledig online waardoor gebruikers op elk apparaat met internettoegang, een computer, tablet of smartphone, waar ook ter wereld bij hun orderadministratie kunnen. Glasportaal heeft nu een veelheid aan modules en tools voorhanden. Denk aan de koppeling met een postcode tabel, zodat aan de hand van de postcode het adres automatisch wordt ingevuld. Hetzelfde geldt voor de koppeling met de Kamer van koophandel voor het aanmaken van klanten en leveranciers.’

BAKA Glass

BAKA Glass is pas vier jaar op de markt en al bij bijna 150 bedrijven in gebruik, en daar komen wekelijks klanten bij. Volgens directeur Niels Hoffmann hangen het succes en de toekomst van bedrijven samen met de juiste software. In 2018 liep de frustratie van Hoffmann over de bestaande software in de glasbranche zo hoog op dat hij de keuze maakte vanuit A&A zelf iets te laten ontwikkelen. In samenwerking met software-ontwikkelaar Ofzio slaagde Hoffmann erin een werkend programma te ontwikkelen. Inmiddels bestaat het programma uit vele modules. Ik denk al jaren: in een sector waar nog wordt gefaxt moeten we toch veel meer kunnen automatiseren dan we nu doen? Met BAKA Glass tonen we aan dat dit kan en gaan we inmiddels vele grote stappen verder.’

Lees alles over automatisering in de vlakglassector op onze site.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.