Glas in Video
spoorbreedte

Van der Ham Glas uit Oss heeft twee vrachtwagens in gebruik genomen met achter een aangepaste spoorbreedte. De bakwagens zijn enkellucht uitgevoerd met supersingles. De spoorbreedte is 2.310 in plaats van normaal 2.500 millimeter. 

Eén van de bakwagens heeft een speciale resteelopbouw. Het gaat om een bakwagen type DAF CF370FA 4×2 Euro-6, automaat, GVW 20,5 ton en een 9 tons vooras. De bak heeft een hydraulisch uitklapbaar resteel van 6.600 x 3.300 millimeter, voorzien van een schuifzeil. De bakafmetingen zijn 2.200 x 6.600 millimeter. De opzetbreedte van het resteel is 190 millimeter. De wagen heeft een kraan van het type Palfinger PK26.002EH met hydraulische Jib en voorzien van afstandsbediening en rotator. Het maximale vermogen van de kraan is 25 tm, het kraanbereik is 25 meter. 

Slim en gemakkelijk

De leverancier van de auto en kraan is DAF- en Palfinger-dealer Allers Bedrijfswagens uit Oss. De opbouw van de bak en het resteel is ontwikkeld en uitgevoerd door IJntema Carrosseriebouw uit Heerenveen. Door de aangepaste spoorbreedte en een maximale breedte van de auto van maar 2.550 millimeter kan de bakwagen ook op minder gemakkelijk bereikbare plaatsen glas lossen. Ook bij het plaatsen van het glas komen wagen en kraan van pas, zoals uit het filmpje blijkt.

1 reactie op “Bakwagens met aangepaste spoorbreedte voor Van der Ham Glas

  1. T.P.J. van de Ingh schreef:

    Beste Hans,

    De vrachtwagen laten bouwen met een spoorbreedte van 2200 mm is een grote stap vooruit.
    Tot 1965 waren deze DAF’s ook te krijgen met deze spoorbreedtes, ze waren eigenlijk ontwikkeld voor vuilniswagens. vanaf 1965 waren ze niet meer te krijgen. Toentertijd lagen we de concurrentie een stuk voor Het is leuk om te horen dat de oude tijd weer terug komt. Heel veel plezier met de nieuwe vrachtwagens.

    Theo van den Ingh, voormalig directeur van GSWL

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.