Nieuws

Op dit moment schatten aannemers de totale faalkosten in op bijna 11 procent van de totale omzet, terwijl dit percentage in 2001 nog op ruim 6 procent lag. Ook architecten en installateurs zien in faalkosten nog steeds een groot knelpunt in de bedrijfsvoering. Dit komt volgens de onderzochte partijen vooral doordat de bouw geen lering trekt uit voltooide projecten om toekomstige projecten beter voor te kunnen bereiden en uit te voeren. Dit alles blijkt uit onderzoek wat USP Marketing Consultancy uit Rotterdam het afgelopen kwartaal heeft uitgevoerd in opdracht van printerfabrikant Océ. Océ is tevens wereldmarktleider op het gebied van systemen en software voor het produceren van grootformaat technische tekeningen.

Samenhangend met voernoemde cijfers vinden vooral aannemers, dat projecten slecht voorbereid worden, waardoor er tijdens de uitvoeringsfase veel technische aanpassingen nodig zijn. Ook in 2005 vormden deze punten de belangrijkste oorzaken voor faalkosten. Er kan dus gesteld worden dat er in de afgelopen jaren nog weinig tot niets veranderd is om de faalkosten succesvol aan te pakken. Op dit moment schatten de onderzochte partijen, te weten architecten, aannemers B&U en installateurs de faalkosten in op respectievelijk 11,3, 10,9 en 10,1 procent. Onder aannemers is dit een aanzienlijke stijging ten opzichte van vorig jaar en eerdere jaren. Echter ook architecten en aannemers schatten de faalkosten nu hoger in dan voorheen. Alleen installateurs laten ten opzichte van 2008 een lichte daling zien. Architecten zijn het meest kritisch over de faalkosten: bijna een kwart denkt dat de faalkosten meer dan 10 procent van de totale omzet in beslag nemen. Vooral onder installateurs (12%), maar ook onder aannemers (19%) is dit percentage een stuk lager. Door de jaren heen zien we de faalkosten stijgen. De vraag is echter wel of de daadwerkelijke faalkosten zijn gestegen of dat de bewustwording rondom faalkosten is gestegen. Door de gestegen bewustwording wordt er meer over gesproken en ook kritischer gekeken naar de faalkosten binnen de organisatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.