Pagina 16 van: Glas in Beeld #1-februari 2023
16 GLAS IN BEELD
GLAS IN
INTERVIEW
‘ALS IK SPREEK OVER GLAS,
DAN BEN IK VERLOREN’
Paul Roman (Senior Product & Specification Manager Saint-Gobain Glass Benelux) is
met pensioen. Hij draagt zijn functie dit jaar geleidelijk over. Roman was sinds 1988
hét gezicht van Saint-Gobain bij architecten met wie hij werkte aan unieke glastoepas-
singen in de bouw. ‘Architectenbureau, engineeringsoffice, gevelbouwer, opdrachtge-
ver, aannemer, ontwikkelaar, glasprocessor. Bij alle schakels van de ketting dienden we
present te zijn. Door de jaren heen leer je het vak zodanig te verstaan dat je de juiste
antwoorden kunt geven.’
Auteur: Marco Groothoff
Paul Roman stond aan de wieg van het reliëfglas Crea-Lite dat in samenspraak met kunstenaar Jaap
Drupsteen voor het eerst is toegepast in
de gevel van Beeld en Geluid in Hilver-
sum. Hij bedacht een methode om kleur
en reliëf in glas te combineren en zo
ontstond het dynamische en briljante
effect van glas-in-lood, maar dan geheel in
glas. Goed voor de Glas Innovatie Award
in 2006. Dat was ruim dertig jaar na de
start van zijn loopbaan en die start was
onder de grond. ‘Ik begon mijn carrière
letterlijk in het donker. In mijn vorige leven
heb ik gewerkt in de kolenmijnen,
toentertijd de grootste werkgever in
Belgisch Limburg. Mijn background is
technisch: ik heb mechanica en elektriciteit
gestudeerd. Van daaruit ben ik eind jaren
zeventig begonnen bij de koolmijn van
Zolder, waar toen meer dan 5.000 mensen
werkten. Ik werkte dertien jaar als
elektricien in het duister aan de hoogspan-
ning. Toen de mijnsluitingen zich aankon-
digden ben ik op 1 november 1988 bij
Boermans Glas begonnen, het huidige
Saint-Gobain Building Glass Hasselt. Een
wereld van verschil: vanuit het donker
maar het licht. Ik heb nooit spijt gehad van
die keuze: als ik spreek over glas, dan ben
ik verloren.’
FILIALENNETWERK
Roman werkte bij Boermans zo’n tien jaar
als afdelingsverantwoordelijke voor de
slijperij. Saint-Gobain vroeg hem daarna
rond 2000 of hij aan de slag wilde bij
Glasmontagebedrijf Facopa in Weert. Het
idee was het bedrijf om te turnen tot
nationale glasslijperij als onderdeel van het
landelijke filialennetwerk. ‘Later kreeg ik
de vraag dit bedrijf te verplaatsen naar
Amersfoort om op nog grotere schaal
vanuit Midden-Nederland te opereren.
Nadat dat voltooid was ben ik in Veenen-
daal begonnen bij het consulting-team.
Een team met adviseurs die ieder met hun
expertise de baan op gingen: akoestisch
glas, spiderglas en noem maar op. Een
grote club glasspecialisten die ik mocht
leiden. Gericht op de voorschrijver om
sterk vertegenwoordigd te zijn in het
bestekgebeuren, vooral met linken naar
de architectenmarkt.’
In diezelfde tijd werd Roman ook ge-
vraagd business development te doen
voor Sas Glas. ‘Dat was een “projectplant”
met heel specifieke opdrachten, zoals ook
Beeld en Geluid. Beide functies liepen
parallel. Uiteindelijk vroeg onze CEO
Annie Coppens mij “upstream” te gaan
werken; een stap in mijn loopbaan waar ik
tot op vandaag nog dankbaar voor ben;
feitelijk gaat dan de gehele markt voor je
open, met het accent op het voorschrij-
ven.’
IN DE HUID VAN
In zijn privétijd ging Roman naar de
Kunstacademie. Hij vertelt dat hij altijd
geïnteresseerd is geweest in kunst.
‘Beeldbepalend werken. De architecten-
wereld heeft me daarom altijd enorm
aangetrokken. Ik vind het fascinerend te
zien hoe een architect in de huid van een
opdrachtgever kruipt en ideeën naar
materialen en vormen vertaalt. Als ik
opnieuw zou mogen studeren dan zou ik
voor architect gaan.’
Als adviseur van de architect is Roman met
zijn team betrokken geweest bij vele grote
projecten in de Benelux. ‘Voor wat betreft
Nederland denk ik aan het Facet project in
Utrecht, van Ibelings van Tilburg architec-
ten, een fonkelend kristal langs de A2 en
het EPO in Rijswijk van Jean Nouvelle, met
70 tot 80.000 vierkante meter glas één van
de grootste glasprojecten in Nederland.
Recent ben ik nog betrokken geweest bij
de Zalmhaven van Dam Architecten, de
hoogste toren in de Benelux. Buiten het
feit dat ik als Product Manager Benelux op
Europees niveau in contact ben geweest
met het gehele netwerk van Saint-Gobain,
is in mijn werk die link naar de architectuur
altijd belangrijk voor me geweest. Nu na
34 jaar in het glas zit het erop maar ik zorg
er natuurlijk wel voor dat de belangen van
Saint-Gobain Glass in Europa goed
worden overgedragen. Een dame die haar
sporen heeft verdiend in de architectuur,
gevelbouw en voorschrijving, Hilal Ucar, is
nu het eerste contact voor architecten in
Nederland.’ (Zie kadertekst) Paul Roman: ‘Ik startte in de mijnen en ging met glas letterlijk van het donker naar het licht.’
‘Saint-Gobain heeft ogen om te zien wat ze
met haar medewerkers doet.’
16-17-18-19_paulroman.indd 16 15-02-2023 13:19